Så fel visade elbilarnas angivna räckvidd i test

2021-03-11 09:33  
Foto: Pexels

Spark EV Technology anser att fordonstillverkarna behöver skärpa sig. I företagets tester händer det att elbilars räckvidd anges ha ökat efter resans slut – och ofta förbrukas dubbelt så mycket el som displayen hade utlovat.

Genom att deras mjukvara skräddarsys för den specifika modellen, och för den förare som kör elbilen eller laddhybriden, ska Spark EV Technologys lösning kunna leverera en mer överensstämmande bild av fordonets räckvidd. För ändamålet analyserar maskininlärning och ai en rad parametrar i bilen, tillsammans med yttre faktorer som väderlek och trafikförhållanden.

Läs mer: Stadens åtgärd: förbjuder nya bensinstationer

På uppdrag av sina olika kunder inom fordonsindustrin har det brittiska företaget genomfört ett stort antal fälttester runt om i världen – som avslöjar hur missvisande informationen kan vara i vissa elbilar.

– Vid flera tillfällen under testerna så visade fordonens räckviddsbedömning fel till 100 procent. Det var inte ovanligt att en elbil förbrukade den dubbla mängden batterikraft mot vad displayen ombord hade angivit, och vissa gånger under live-testerna så avslutade våra kunder i fordonsbranschen sin resa med mer räckvidd tillgänglig än vad som angavs finnas vid starten. säger Justin Ott, vd och grundare av Spark EV Technology till Essex Live.

”Räckviddsångest måsta tillhöra det förflutna”

Han riktar kritik mot att många elbilar baserar tillgänglig räckvidd på ett fåtal parametrar och en begränsad körhistorik, utan att väga in väder, trafikförhållanden och förarens körstil. Spark EV Technology talar förvisso i egen sak men problembeskrivningen backas upp av James Marco, professor vid the University of Warwick.

– Vi har bara nio år på oss tills förbudet mot att sälja nya bensin- och dieselfordon inträder i Storbritannien. Industrin vet att den måste säkerställa att räckviddsångest tillhör det förflutna. Elfordon behöver ge en korrekt och pålitlig information om hur långt man kan köra innan bilen behöver laddas. Annars kommer folks förtroende för tekniken och konsumenternas acceptans för elbilar att urholkas, säger professor Marco.

Läs mer: Det här är världens mest elbilsvänliga länder – Sverige med i toppen

Hur ser då allmänhetens förtroende ut för tekniken? Spark EV Technology vände sig till tusen brittiska bilister som för närvarande kör ett bensin- eller dieselfordon. Av dem svarade 64 procent att en en väsentlig faktor vid valet av elbil skulle vara en korrekt och pålitlig information kring den räckvidd som man har till godo för stunden. Samtidigt angav 51 procent av dem att just den här oron är skälet till att de ännu inte har bytt till en elbil.

John Edgren

Mer om: Elbilar Laddning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt