Elbilar

Så fel visade elbilarnas angivna räckvidd i test

Foto: Pexels

Spark EV Technology anser att fordonstillverkarna behöver skärpa sig. I företagets tester händer det att elbilars räckvidd anges ha ökat efter resans slut – och ofta förbrukas dubbelt så mycket el som displayen hade utlovat.

Publicerad

Genom att deras mjukvara skräddarsys för den specifika modellen, och för den förare som kör elbilen eller laddhybriden, ska Spark EV Technologys lösning kunna leverera en mer överensstämmande bild av fordonets räckvidd. För ändamålet analyserar maskininlärning och ai en rad parametrar i bilen, tillsammans med yttre faktorer som väderlek och trafikförhållanden.

På uppdrag av sina olika kunder inom fordonsindustrin har det brittiska företaget genomfört ett stort antal fälttester runt om i världen – som avslöjar hur missvisande informationen kan vara i vissa elbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här