BMW lanserar nu ytterligare laddhybrid

2020-01-13 08:37  
Båda bilarna kommer att finnas ute i handeln senare under året – först X1:an följt att X2:an. Foto: BMW

I höstas presenterade BMW sin kompaktsuv X1 i laddbart utförande. Nu kommer även det sportigare syskonet X2 som laddhybrid.

När det kommer till laddhybrider har segmentet med kompakta crossovers inte varit allt för stort. Nu begåvas det dock med ytterligare ett alternativ. Detta då BMW nu även har ryckt skynket av X2 Xdrive25e.

Bilen bygger på samma teknik som X1 Xdrive25e som presenterades i höstas och drivlinan är identisk.

Under huven fram sitter det en 1,5-liters trecylindrig motor som klarar av att leverera 125 hästkrafter och 220 Nm. Detta förmedlas via en sexstegad automatlåda till framhjulen. Baktill sitter det en elmaskin som genererar 95 hästkrafter som skickas ned på bakaxeln.

Läs mer: Miljöbilar säljs med bonus – men exporteras

Upplägget innebär alltså att hybridsystemet ger en form av fyrhjulsdrift på samma sätt som exempelvis Volvo gör med sina laddhybridversioner i 60- och 90-serien.

Total systemeffekt för bilarna hamnar på 220 hästkrafter (162 kW) och 285 Nm. Tillräckligt för att de som är i behov av att komma iväg snabbt ska nå 100 km/h på under sju sekunder. Mer intressanta siffror är kanske att batterikapaciteten är på 10 kWh (8,8 kWh netto) vilket ska räcka till upp till 57 kilometers eldrift.

De båda bilarna kommer att finnas ute i handeln senare under året, först X1:an följt att X2:an, dock finns det i skrivande stund inget svenskt pris. I Storbritannien kostar en X1 Xdrive25e från 38 200 pund, vilket är 5 000 mer än vanliga Xdrive20i. En motsvarande prisskillnad skulle i Sverige innebära att laddhybridversionerna börjar på runt 440 000 kronor.

Fakta BMW X1 Xdrive25e

Pris: inte fastställt än

Motor: 1,5-liters trecylindrig bensinmotor + elmaskin

Effekt: 125 hästkrafter fram (bensinmotor) 95 hästkrafter bak (elmaskin)

Systemeffekt: 220 hästkrafter/162 kW

Vridmoment: 285 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder

Topphastighet: 193 km/h

Topphastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 10 kWh (8,8 kWh netto)

Räckvidd på el: upp till 57 km

Blandad förbrukning: 0,19-0,21 l/mil

Koldioxidutsläpp: 43-48 g/km

Energiförbrukning el: 1,38-1,43 kWh/mil

Bagageutrymme: 450 liter (1 470 liter med fällt baksäte)

Maximal dragvikt: 750 kg

Fakta BMW X2 Xdrive25e

Pris: inte fastställt än

Motor: 1,5-liters trecylindrig bensinmotor + elmaskin

Effekt: 125 hästkrafter fram (bensinmotor) 95 hästkrafter bak (elmaskin)

Systemeffekt: 220 hästkrafter/162 kW

Vridmoment: 285 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder

Topphastighet: 195 km/h

Topphastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 10 kWh (8,8 kWh netto)

Räckvidd på el: upp till 57 km

Blandad förbrukning: 0,19-0,21 l/mil

Koldioxidutsläpp: 43-47 g/km

Energiförbrukning el: 1,37-1,42 kWh/mil

Bagageutrymme: inte angivet

Maximal dragvikt: ingen

Felix Björklund

Mer om: BMW Laddhybrid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt