Premium

Provkörning: Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid – ”Tar konceptet ett steg längre”

Den snabbaste, mest effektfulla versionen genom tiderna – utan att vara en utsläppsvärsting. Cayenne Turbo S E Hybrid är ett skatteduckande prestandamonster som kan leverera både fartäventyr och utsläppsfria resor, skriver Ny Tekniks testreporter.

Publicerad

En suv som inte bara är kryddad med lite sportighet – utan som tar konceptet ett steg längre. Redan på pappret har Porsche gjort Cayenne Turbo S E Hybrid till något annat än en dussin-modell. Prestandan är enorm, men även om det fortfarande är en V8 som spelar förstafiolen i drivlinan – så är det tekniksamspelet som är det mest intressanta.

För förbränningsmotorn kör i samklang med en elmaskin integrerad mellan motor och den åttastegade automatlådan, vilket ger spännande läsning. Systemeffekten är på 680 hästkrafter och bilen kan accelerera 0-100 på 3,8 sekunder – vilket inte är illa med tanke på att det är en suv på 2,5 ton.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här