Elbilar
Porsche vill maxa batteriprestandan – planerar egen fabrik

På samma sätt som Porsche utvecklat högpresterande förbränningsmotorer vill företaget nu vara i framkant även när det gäller högpresterande battericeller.
Sportbilstillverkaren Porsche överväger att bygga en fabrik för tillverkning av battericeller i tyska Tübingen, säger vd Oliver Blume till Frankfurter Allgemeine.
Som en del av Volkswagenkoncernen har Porsche förstås tillgång till gruppens omfattande batterisatsning – som bland annat inbegriper svenska celltillverkaren Northvolt. VW siktar på att tillsammans med samarbetspartners ha sex cellfabriker igång till 2030 – bara i Europa.
Men Porsche ska representera spjutspetsen inom koncernen, även inom skiftet till elbilar. Utöver att köpa battericeller från VW-gruppen vill företaget därför även ha möjlighet att bygga egna.
– Det kommer att finnas ett segment för högpresterande battericeller. Det är Porsches område. Precis som att vi har utvecklat högpresterande förbränningsmotorer vill vi nu vara i framkant när det gäller högpresterande batterier, säger Oliver Blume till tidningen.
Snart dags för andra rena elbilen
Företaget lanserade sin första rena elbil Taycan 2019. Under första kvartalet i år sålde den nästan lika många exemplar som Porsche 911 – 9 072 stycken. Det motsvarar närmare 13 procent av det totala antalet leveranser under samma tidsperiod, enligt Automotive News.
Nästa år kommer Porsche att släppa sin andra rena elmodell. Då är det nämligen dags för Macan i en version utan förbränningsmotor.
För drygt ett år sedan sa Oliver Blume att företaget aldrig kommer att sluta tillverka förbränningsmotorer helt och hållet, och hade då särskilt 911 i åtanke.