Officiellt: Uppstickaren Lucids elbil får räckvidd på 837 km

2021-09-17 12:10  
Foto: Lucid

Sträckan Skellefteå–Stockholm och fortfarande lite marginal. Nu har den officiella räckvidden för uppstickaren Lucids elbil presenterats – och den är riktigt imponerande.

När Tesla i fjol slog till med nytt räckviddsrekord var man noga med att poängtera att man nått en ”magisk gräns”. Model S var i sitt Long Range-utförande den första elbil med över 400 miles i officiell räckvidd. 

Ännu så länge har modellen inte angjort svenska marknaden utan den beräknas komma runt mitten av 2022, då med en uppskattad räckvidd om 652 km. Dock kommer den inte längre vara rekordhållare när den anländer.

Varför? Jo, beroende på Lucid Air.

Redan efter det att Tesla satt rekordet var uppstickaren snabbt ute och sa att de kommer att slå det. Men nu har Lucid fått sin bil officiellt uppmätt. Och i de siffror som EPA släppt så överträffar man inte bara Model S – de tar sig över nästa magiska gräns på 500 miles. Detta då Air Dream Edition Range mäktar med 529 miles/837 km på en laddning.

Dubbla motorer i Dream Edition Range

Dream Edition Range kommer med dubbla elmotorer på 696kW/ 933 hästkrafter och ska då med 19-tumsfälgar nå rekordräckvidden. Vill man istället ha mer kraft i maskineriet finns det en Performance-version som har 828 kW / 1 111 hästkrafter, dock med baksidan att räckvidden skrivs ner till 471 miles / 758 km.

Lucids chef, Peter Rawlinson, jobbade tidigare på Tesla och var en drivande kraft i utvecklingen i Model S. Han har tidigare sagt att med Air så ”fixar han till misstagen” som han gjorde med Model S.

Och tydligen är han inne på att se till att övertrumfa sin tidigare arbetsgivare på alla punkter.

Rekordräckvidden gör att det går att köra exempelvis Skellefteå-Stockholm (767,5 km bilväg) på en laddning, i alla fall i teorin.

Lucid Air Dream Edition Range har en prislapp på 169 000 dollar. Dock kommer det att lanseras enklare varianter vart det lider. Men med priser på runt 800 000 kr och uppåt kommer Air aldrig att vara en bil för den breda massan. På lite längre sikt ska dock den nya elbilsutmanaren erbjuda ett alternativ till Tesla Model 3 och de har uttalat mål om att sälja runt 500 000 bilar om året mot mitten av decenniet.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt