Ny studie bekräftar att elbilar inte bidrar till ökade utsläpp

2020-03-29 07:00  
Foto: Morgre / Jebulon

Ytterligare en studie bekräftar bilden att elbilar trots smutsig elmix oftast är renare. Brittiska forskare har nu kommit fram till att det gäller i 95 procent av världen.

Hur rena är egentligen elbilarna? Det har diskuterats mycket de senaste åren.

Kritiker har hävdat att en smutsig elproduktion kan förta deras miljönytta – och åsikten fick backning av en studie som presenterades 2018. Där drog Harvard och kinesiska Tsinghua University slutsatsen att Kinas satsning på elfordon kan motverka sitt syfte och leda till högre utsläpp. Detta i och med att en stor andel av landets el baseras på koleldade kraftverk.

Det råder dock konsensus om att elbilarna i de flesta fall bidrar till minskade utsläpp sett över livscykeln. Nu kommer ännu en studie som bekräftar den bilden, från University of Exeter.

Läs mer: Därför spårar debatten ur om elbilarnas utsläpp

Forskarna har genomfört en global granskning där världen delades in i 59 regioner. De har tittat på utsläppen i trafik men väger även in den koldioxid som genereras under hela livscykeln, från produktion till skrotning.

Läs mer: Bilbranschen: 80 procent av nya bilar laddbara om tio år

I Sverige och andra länder där huvuddelen av elen inte framställs med fossila bränslen kan de samlade koldioxidutsläppen från elbilarna ligga 70 procent lägre än de från konventionella fordon. Men enligt studien bidrar elbilarna till sänkta koldioxidutsläpp även i länder där en väsentlig del av elmixen har fossilt ursprung.

Forskarna hävdar att detta gäller för 95 procent av världen. Exempelvis låg skillnaden mellan elbilar och konventionella modeller i Storbritannien på 30 procent. Bland de få undantagen finns Polen, där kol är den primära källan till landets el.

Forskarna förutspår att varannan modell på gatan kommer att vara en elbil till 2050, och med utvecklingen på teknikområdet förväntar de sig att utsläppsdiket till fossilbilarna kommer fördjupas redan under de närmaste åren.

Läs mer: Så beräknas hybridbilarnas utsläpp

I samma studie undersökte man även vilken effekt värmepumpar i bostäder har på de koldioxidutsläpp som fastigheter genererar. Även där konstaterade teamet att utsläppen sänktes. Summerat ger både elbilar och värmepumpar minskade utsläpp i 53 av de 59 undersökta regionerna. Området inkluderar USA, Kina och större delen av Europa. Studien har publicerats i Nature Sustainability.

– På senare tid har vi märkt av mycket diskussioner kring det här ämnet, med massor av desinformation som cirkulerar. Här är en studie som kan motbevisa de här myterna. Vi har gjort beräkningarna för hela världen och tittat på en bredd av bilar och uppvärmningssystem. Även i vårt värsta-scenario skulle man i nästan alla fall se en minskning av utsläppen. Den här insikten borde vara väldigt användbar för lagstiftare, säger huvudförfattaren Florian Knobloch.

John Edgren

Mer om: Elbilar Utsläpp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt