Elbilar
Nu satsar även Preem på snabbladdning
Först Cirkel K, sen OKQ8 och nu Preem. Drivmedelskedjorna har dragit på sig spenderarbrallorna och ska investera i snabbladdning. I Preems fall ska man årligen bygga 15–20 stationer med upp till åtta laddpunkter.
Laddinfrasstrukturen i Sverige är inte utan sina brister. Men i stora delar av landet håller man på att råda bot på det – och konkurrensen hårdnar. När Circle K 2019 sa att man skulle bredda utbudet och börja erbjuda snabbladdning var man först ut på en trevande marknad. Det kanadensiska företaget sa även att man skulle bli störst i landet på snabbladdning.
2020 var det OKQ8:s tur att tillsammans med Skellefteå kraft satsa. 300 stationer skulle få snabbladdning och drivmedelsbolaget sa att de skulle erbjuda ”det största och mest omfattande nätverket i Sverige”.
Nytt år och ny snabbladdningssatsning från en mackkedja. Den här gången är det Preem som tillsammans med Fortumägda Recharge ska erbjuda möjligheten att ladda elbilen. Detta i 150–300 kW.
Åtta laddpunkter
I ett uttalande säger Patrik Johansson, chef för stationsverksamheten på Preem, att man kommer att bygga upp till åtta laddpunkter per station.
Vidare säger företaget att man siktar på att årligen utrusta upp till 25 stationer med laddare – och då framförallt de bemannade stationerna längs med de stora trafiklederna. Man tittar även på att Såifa-stationerna för tunga transportfordon ska få laddare.
En välkommen sak som samtliga drivmedelskedjorna kommer med är betallösningen. Elbilister behöver inga appar eller taggar. Elen går att betala med kort, precis som vilket drivmedel som helst.