Opinion

”Mycket återstår innan elbilarna tar över”

Per Danielson är ny chefredaktör på Ny Teknik. Foto: Janne Naess

LEDARE. Subventioner och skattelättnader har varit den starkaste drivkraften att få folk att köpa en elbil, skriver Ny Tekniks chefredaktör Per Danielson.

Publicerad

Det börjar mullra i maskineriet hos de stora biljättarna. Investeringsviljan att komma i fatt branschens fixstjärna Tesla tycks vara på topp. Flera tillverkare hakar på Volvos budskap om att köparnas efterfrågan på elbilar ökar. En sanning med modifikation. Undersökningar visar att statligt engagemang (subventioner och skattelättnader) har varit den starkaste drivkraften att få folk att köpa en elbil. Det gäller inte minst här i Sverige.

Än så länge är antalet eldrivna bilar i kraftig minoritet på våra vägar. I dag är elbil ett ord som ligger varmt i marknadsförares, politikers och miljöentusiasters munnar. Drömbild efter drömbild målas upp. Vi kan vara ense om att mycket återstår innan vi ser ett omfattande genombrott. Det krävs mer än att elbilar har potential att vara billigare, smartare och bättre än bensin- och dieseldrivna fordon.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här