Elbilar

Lotus satsning: Alla framtida modeller blir elbilar

Lotus Evija bakifrån. Foto: Lotus
Lotus Evija bakifrån. Foto: Lotus
Bakom ratten på en Lotus Evora. Foto: Lotus
Bakom ratten på en Lotus Evora. Foto: Lotus
Nya Lotus Evija - det välkända bilmärkets första eldrivna fordon. Foto: Olgun Kordal
Nya Lotus Evija - det välkända bilmärkets första eldrivna fordon. Foto: Olgun Kordal

En till renodlad "bensinare" – sedan allt krut på elbilar. För Lotus kommer elektroner vara framtiden. Det avslöjar vd:n Phil Popham i en intervju.

Publicerad

Tidigare i somras presenterade Lotus superbilen Evija. Modellen är betydelsefull av flera skäl. Detta eftersom Evija är blir första nya Lotusen på ett bra tag, samt den första att lanseras sedan Geelys uppköp av märket. Men det är också den första elbilen från det välkända märket – och den första i sitt slag som produceras i Storbritannien.

– Lotus Evija är en bil som inte liknar någon annan. Den kommer återetablera vårt varumärke i sportbilsfansens själ och hjärta, såväl som på den globala motorscenen. Den kommer också bana väg för fler visionära modeller, sa Lotus vd Phil Popham vid lanseringen.

Lyx-elbilen bara byggas i 130 exemplar

Produktionen av Evija drar igång 2020, och bilen ska byggas i endast 130 exemplar. Därefter ska Lotus avtäcka en ny bensindriven modell – vilket också blir tillverkarens sista renodlade förbränningsbil. Sedan blir det elektrifiering för hela slanten. Det avslöjar Phil Popham i en intervju med brittiska Autocar.

– Vi kommer att ha en förbränningsdriven sportbil att visa er mot slutet av nästa år. Men bortom den bilen så kommer alla Lotus, oavsett vilket segment, att ha en helelektrisk version, säger han till tidningen.

Det innebär att vi alltså inom några år kommer att få se Elise, Exige och Evora som helelektriska bilar. Och den förstnämnda blir intressant. Tesla använde ju som bekant Elise som grund när de byggde sin första Roadster 2008.