LF-Z – så här ser Lexus framtid ut

2021-04-01 15:10  

Förarfokuserat, flexibelt och elektrifierat. När Lexus kisar in i framtiden så är det de tre ledorden som ska bära märket. Och konceptet LF-Z ska ge en mer bildlig tolkning av dessa ord.

När det kommer till försäljning av elektrifierade modeller ligger Lexus bland de främsta och man var länge en pionjär. Men där premiumkonkurrenter som Audi, Mercedes och BMW på senare år har anammat laddhybrider och elbilar har den japanska tillverkaren till största del förlitat sig på elhybrider.

Men nu ska nästa steg på elektrifieringsresån tas, och fram till 2025 kommer man att lansera 20 nya/uppgraderade modeller varav flera ska vara laddhybrider eller fullt batterielektriska.

– Vi är kända för våra hybrider och har varit det länge. Men det är första steget på elektrifieringsresan, tittar vi framåt så kommer det hända mycket, säger Spiros Fotinos, chef för Lexus Europe.

Nya elbilen byggd på dedikerad elbilsplattform

Ord är en sak, för att vara mera konkreta så visar Lexus även upp ett koncept kallat LF-Z, en eldriven designstudie för vad som komma skall.

Det första man säger från Lexus är att den, till skillnad från nuvarande elbilen UX300e, är byggd på en ny dedikerad elbilsplattform. Exakt vilken är inget som man i dagsläget vill säga något om.

Utseendemässigt tar LF-Z ett rejält steg bort från dagens modeller. Och även om man kan känna igen ”timglas-grillen” och vissa drag, är profil samt sidolinjer och hjulhus något du inte hittar på en RX eller ES. Bakdelen är även den i en helt ny skepnad och på taket sitter en väldigt iögonfallande fena.

I den mån konceptet blir verklighet lär en hel del av detta vara nedtonat.

Inuti har Lexus skalat ner interiören för en mer modern och luftig design. Föraren får information presenterad via en böjd skärm och ratten ser mer ut som en flygplans-krans än en traditionell rund. Utöver skärmarna får föraren även relevant information presenterad via en head up display med ar-teknik.

Dirigera effekt till rätt hjul

Bilen har företagets kommande ”Direct4” fyrhjulsdrift och elmotorer som ska ge 540 hästkrafter. Detta innebär att konceptet avklarar 0-100 km/h på tre sekunder och har en topphastighet på 200 km/h.

Enligt Lexus kan man dirigera effekten till rätt hjul vilket då ska öka körbarheten enormt. När Lexus presenterade tekniken i fjol berättade Takashi Watanabe, chefsingenjör på märket, att det kommer vara något som skiljer dem från andra. Detta eftersom man ska kunna justera vridmomentet vid varje hjul fristående från de andra.

– Systemet ger användaren frihet att kontrollera fordonet under olika situationer, sa han till Ny teknik då.

Övriga specifikationer för konceptet är ett batteri på 90 kWh – vilket ska räcka till 500 kilometers räckvidd. Om det blir aktuellt i produktion återstår att se och när det gäller batteristorlek samt räckvidder säger Lexuschefen att han ser för sig att man kommer erbjuda en stor bredd av alternativ. Det kommer inte vara så att alla Lexus-modeller framöver får lång räckvidd.

– Man måste titta på det utifrån konsumentbehovet, säger Spiros Fotinos

Oklart svar om snabbladdning

Så hur är Lexus syn på laddning? Det är en brännhet fråga och när UX300e lanserades med 50 kW Chademo-laddning så var det lite av en chock. På Ny Tekniks fråga om hur man ställer sig till snabbladdning nu – samt om det finns planer på att ha ett eget nätverk eller ansluta till ett, så ger Spiros Fotinos inget direkt svar.

– Vår prioritet är att våra kunder har tillgång till laddning. Vi erbjuder i dagsläget alternativ och samarbete för att det ska gå att ladda på olika laddare. Det gäller att även se snabbladdningskapacitet ur ett konsument- samt kostnadsperspektiv. Det är lätt att säga att vi ska addera 350 kW laddeffekt. Men vi måste vara medvetna om att det kommer till en kostnad som kunden får ta. Jag kan säga att det här är en pågående diskussion inom Lexus, säger Spiros Fotinos

Felix Björklund

Mer om: Lexus Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt