Elbilar

Lexus: Vår teknik är bästa medelvägen

Lexus RX. Foto: Lexus
Dick Zachrisson, vd Lexus Sverige. Foto: Lexus
I år har Lexus lanserat ES på svenska marknaden – en bil med fjärde generationens hybriddrivlina. Foto: Lexus

Lexus har i dagsläget varken en batteribil eller ett laddbart alternativ. Däremot är 99 procent av deras bilar elhybrider. Är strategin rätt i tiden?

Publicerad

Efter i utvecklingen eller i samklang med omvärlden? Med modellpaletten fylld av elhybrider kan Lexus, som första traditionella tillverkare, stoltsera med att vara fullt elektrifierad (man kan förvisso få toppmodellen LC500 med enbart bensinmotor om man så vill).

Men trots det lyfts tillverkaren numera sällan fram i rampljuset när man pratar om vägen mot utsläppsfrihet. Ett skäl till det är avsaknaden av både laddhybrid och elbilar – dagens två affischnamn.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här