ELBILAR

Klassiska märkets första elbil – här är Alfa Romeo Milano

Alfa Romeo Milano

Liten men naggande god. De menar Alfa Romeo att deras första elbil Milano är. Modellen ska locka fashionistas och skapa en ny generation av ”Alfisti”.

Vissa tillverkare går ut med buller och bång när det gör elbilsdebut. Lanseringen sker med en enorm bil, brutala prestanda och uttalanden om att ligga i teknikens framkant. Alfa Romeos entré är något enklare och när elbilen Milano lanserades är det ingen ”Tesla-dödare” man kommer med.

Milano är en liten stadsbil med beskedlig prestanda. Storleksmässigt är det en bil av ungefär samma mått som en Volkswagen T-Cross. Vi pratar om en liten crossoverliknande modell. Och målet enligt företagets chef, Jean-Philippe Imparato, är att bredda märket ”från exklusivt till inkluderande”.

Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano

Designen fram är med segmenterade strålkastare och en trekantig grill-efterapning som ska göra att betraktare känner igen att det här är en Alfa. Även bak säger tillverkaren att stylingen ska göra att tankarna flyger iväg till klassiska modeller som 60-talets Giulia TZ. 

Milano Elettrica räckvidd

Tekniskt handlar det om en modell som delar plattform med en hel kader av Stellantisgruppens elbilar. Så om specifikationerna känns igen, är det för att de återfinns i bilar som Citroën E-C4, Fiat 600, Peugeot 2008 och Jeep Avenger. Modellen erbjuds även som mildhybrid vid sidan av full eldrift.

Som elbil (Milano Elettrica) handlar det om en elmotor som driver på framhjulen. Denna finns med antingen 115 kW eller 180 kW (156 eller 240 hästkrafter). Batteripacket är på 54 kWh vilket ska räcka till 410 kilometer.

Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano

Snabbladdning 10-80 procent ska gå på en halvtimme och hemma ska det gå att ladda i upp till 11 kW. 

Annan teknik Alfa Romeo lyfter fram är att bilen har flera förararassistentsystem, navigation med ruttplanerare, 180-graders backkamera, nyckellöst insteg samt elektrisk baklucka med handsfree-öppning. Bagaget ska även enligt tillverkaren vara störst i segmentet med sina 400 liter.

Bilen har ett förvaringsutrymme fram för laddkabel. Alfa Romeo kallar det inte för en ”frunk”, utan bara en ändamålsenlig kabelförvaring.

Målet med bilen är att kunna erbjuda ett mindre och billigare alternativ och även om inga priser kommunicerats ännu – är förhoppningen att man med Milano ska kunna locka yngre och mer priskänsliga grupper.