ELBILAR
Hyundai Mobis om sidleds-tekniken: ”Redo för massproduktion”
Framtidsteknik redo för verkligheten. På CES visade Hyundai Mobis upp konceptet Mobion som kan köra på både diagonalt och lateralt – och tekniken är klar att kommersialiseras.
När Hyundai Mobis i fjol visade upp sitt E-cornering system beskrevs det som en prototypprodukt man ville utreda mer. Kul teknik, men inget man kunde utlova hade produktionsframtid. På CES-mässan i Las Vegas var det annat ljud i skällan.
– Mobion representerar förkroppsligandet av våra nyckeltekniker – alla redo för massproduktion, säger Lee Seung-Hwan, ansvarig för Advanced Engineering, på företaget.
Enligt Hyundai Mobis har man tagit fram sitt konceptfordon Mobion för att förevisa sina förmågor och CES var den perfekta scenen att visa upp sig på. Huvudnumret består av enheten E-corner system – där man samlat ”all” teknik i hjulen.
Till att börja med har varje hjul fått sig en elmotor, därtill har det integrerats broms-, styr- samt fjädringsfunktioner.S
– ”In-wheel-teknik involverar att sätta fyra små motorer inne i varje hjul, till skillnad mot att ha en stor drivmotor som normalt används i elbilar. Konfigurationen gör att varje hjul separat kan generera sin egen energi, säger Lee Young-kook, ansvarig för elektrifiering på Hyundai Mobis.
Tekniken visades upp i fjol, men har sedan dess testats och validerats för vardagsanvändning för att kunna kommersialiseras.
Som komplement till E-corner förevisades även hur lampor och ljus kan användas för att kommunicera med omgivningen. Detta i form av att prototypfordonet, en Ioniq 5, dels hade ljusramper fram och bak som ”berättade” åt vilket håll bilen rörde sig – men även genom att det projicerade pilar på marken. Utöver det kan systemet användas för att projicera övergångsställen för att berätta för gångtrafikanter att det är säkert att passera.
Utöver E-corner-systemet förevisades även hur man kunde integrera trippla lidar-sensorer för kommande självkörningsförmåga. Dessa, en vid vardera strålkastare samt en ovanför vindrutan, ska innebära att fordon som kör ”förarlöst” säkert ska kunna använda förmågan att exempelvis diagonalt byta körfält på motorvägar.
Inte ensamma om tekniken
Även om Hyundai Mobis syntes väldigt väl med sitt demonstrationsfordon – så var de inte ensamma om att förevisa den här typen av teknik. Continental, en jätte inom fordonsteknik, var även de på plats på CES med liknande lösning.
De kallar sitt system för en ”corner module” och detta har utvecklats tillsammans med Deepdrive.
Systemet är avsett för större fordon (D-segment samt pickups) och likt det koreanska systemet har allt samlats i hjulet. Enligt Continental ska en lösning som denna ha avgörande fördelar jämfört med ett traditionellt system med axeldrivning och inte minst – det ska kunna vara upp till 20 procent mer energieffektivt.
Andra noterbara fördelar är att system är utrymmesbesparande samt att vridmomentstyrning kan göras bättre när varje hjul har en egen motor. Vidare menar företaget att eftersom det är en så nära mekanisk koppling mellan drivning och bromsar så kan bromskraftåtervinning/mekanisk bromsning blandas enklare.
En skillnad mellan Hyundai Mobis och Continentals lösningar är att där den förra har styrning som huvudnummer – har den senare det som ett alternativ. Det tyska företaget har för avsikt att erbjuda sin corner module även utan integrerad styrning.