ELBILAR

Ford Explorer

Provkörning: Ford Explorer – ”Ett bra första försök”

En amerikanare med klassiskt namn, byggd på Volkswagens ifrågasatta elbilsplattform – kan det verkligen vara bra? Ford Explorer äntrar scenen som ett alternativ i det tuffaste segmentet och Ny Teknik har testat.

Publicerad Senast uppdaterad

Nämn Ford Explorer och tankarna far iväg åt en rejäl crossover med V6:a eller större. En jänkarbil för de som tycker att XC90 är för liten. Så är det inte längre. Anno 2024 bärs namnet av ett plattformssyskon till VW ID4, Cupra Born och Skoda Enyaq.

Ford-purister må storkna, men så ser verkligheten ut för den elbils-velande amerikanska jätten. Så är det här ett gott alternativ för de som vill ha en bra familjecrossover?

Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer

Design

Säga vad man vill om Fords design, men det Explorer kommer med är ändå ganska distinkt. Det ser rätt Ford ut, och då menar vi mer som amerikanska modeller – inte som Fiestan bilen faktiskt ersätter på produktionsbanden.

Designvalet gör även att bilen sticker ut från VW-koncernens alternativ.

Om skillnaden exteriört var stor jämfört med VW är interiören ännu mer skild. Till att börja med har tillverkaren valt en egen uppställning av skärmar. Visst, man har motsvarande förarinstrumentering som på ID4, men mittskärmen är en helt annan historia. Denna stående enhet sitter lägre och går faktiskt att skjuta framåt och bakåt. Gör man det återfinns ett ”hemligt” utrymme bakom där man kan kasta in saker. Till detta kommer en head up-display, dock utan Volkswagens AR-animeringar.

Ratten är även Ford-specifik, dessvärre har man fått med sig kapacitiva knappar i stället för vanliga. I sätet sitter man ok, det finns en uppgradering om man skulle vilja (tillval), men det hade inte bilen vi körde. 

Ett steg bakåt märks elbilsarkitekturen av. Det är riktigt gott om utrymme för knäna och du ska vara över meddelängd för att takhöjden ska bli bekymmersamt. 

När det kommer till packning går det att få in 470 liter bak och fäller man sätena utökas det till 1 422 liter. 

Med fyrhjulsdrift får Explorer dra 1 200 kg (1 ton som bakhjulsdriven) – här är det viktigt att veta att om man inte fabriksbeställer med drag så går inte bilen att utrusta med krok i efterhand om man skulle ändra sig.

Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer

Teknik

Ford Explorer byggs på VW-koncernens MEB-plattform, ett resultat av ett teknikutbyte där Volkswagen får tillgång till en pickup-arkitektur i utbyte. För Ford, som har haft en velig strategi kring elbilar, innebär detta att vi kommer att få se fler modeller byggda på den här plattformen under överskådlig framtid.

Det man får i Explorer är således antingen bakhjulsdrift, eller som vi testar, med dubbla motorer och fyrhjulsdrift. De två enheter levererar 250 kW eller motsvarande 340 hästkrafter. 

Stampar man på gaspedalen belönas man med rejäl acceleration där den officiella siffran anger att du från stillastående ska vara uppe i 100 km/h på 5,2 sekunder.

Klart tillräckligt för alla vettiga människor – och kanske inte den siffran som är viktigast i den här bilen. Något man dock skryter mycket med är att Explorer har klassledande räckvidd. I sin mest långbenta skrud (bakhjulsdriven) ska 602 km kunna avhandlas per full laddning. I den tappning vi kör är motsvarande siffra 532 km. Detta om man kan tangera den officiella förbrukningen om 1,66 kWh/mil.

Med plattformsköpet kommer en hel del teknik som Ford inte tidigare har haft i sina bilar. Som funktionerna att bilen bromsar om du vid parkering håller på att köra in i en pelare eller i en annan bil. Eller att den varnar om du försöker öppna dörren och det kommer ett fordon bakifrån. Även filbytesassistenten är en nyhet hos Ford. 

En sak som Ford däremot inte fått med är det adaptiva chassit. Det innebär att man har en bestämd sättning i chassit som då ska kunna balansera både komfortåkning och den lite mer utmanande körningen. Värt att nämna är även att bilen inte har värmepump som standard. 

Även om basen är VW har Ford valt en egen skärm och importerat sitt eget infotainmentsystem. Det innebär att man som kund får en större skärm och lite annat upplägg än hos Volkswagen, Skoda, Audi och Cupra.

Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer

På vägen

Om all mekanik kommer från Volkswagen, är då den nya Forden likadan att köra? Nej, faktiskt inte. Den amerikanska tillverkaren har lagt en hel del tid på att få in sin karaktär i bilen. Och här har man gott arv. De europeiska modellerna Fiesta, Focus och Mondeo har alla tillhört de bättre i respektive genre när det kommer till köregenskaper bland massproduktionsbilarna. 

I Explorer märks det framförallt i styrningen. Den har en mer precis och direkt grund än vad man hittar i ID4 eller Skoda Enyaq. Men det handlar fortfarande om en styrning som är utvecklad för att vara lätt att leva med. 

Den version vi kör är även mer effektstark än de vanliga fyrhjulsdrivna bilarna från respektive märke. 

Men även om det överlag är goda egenskaper i Forden finns det ett aber – VW förefaller ha förbehållit sina egna bilar ett trumfkort: det adaptiva chassit. Nej, i stället har Ford lagt krut på att utveckla de respektive versionernas uppsägning specifikt. 

Att bilen saknar inställningsmöjligheter märks genom att den lider lite av att behöva passa ”alla” situationer. I en VW ID4 med DCC (Dynamic Chassis Control) så kan man ställa in det på mjukt eller fast – vilket ger väldigt fina egenskaper då karaktären kan förändras. I Forden ändrar trycken mellan komfort och sport på körläget endast gas- och styrrespons – dämpningen är lika stum ändå. 

Det märks bland annat när man kör över mindre ojämnheter då känns den hård. Men om man svänger tvärt eller har lite högre fart – då gungar den runt. Med det sagt, jämfört med en motsvarande DCC-lös VW-bil så är det kanske lite bättre, men här hade jag nog hoppats på en högre känsla av kontroll.

Kanske kommer det en vässad version vart det lider som råder bot på detta.

Ekonomi och förbrukning

Ford har jobbat med att få ett tydligt erbjudande på marknaden. Instegsbilen, med mindre batteri och bakhjulsdrift kostar 489 900 kr. Lägg till 50 000 och du får lång räckvidd och lite mer effekt. Ytterligare 50 000 och fyrhjulsdriften är din. 

Till detta kan man sedan lägga till värmepump, dragkrok, premiumpaket och välja färg – sen är det inte mycket mer. 

Närmaste konkurrenterna är onekligen VW-koncernens alternativ där VW ID4 kostar från 511 200 kr och Skoda Enyaq startar på 559 900 kr (stort batteri).

Tittar vi på leasingalternativen är det från 7 2 95 kr i månaden för en Ford Explorer, ID4 startar på 5 495 kr och Skodan har ett frånpris på 5 310 kr i månaden. Dock bör man ögna vad respektive kampanj innehåller för bil och tillval – för det kan skilja sig åt.

Förbrukningen ska officiellt ligga på 1,66 kWh/mil, vilket är bra. Dock är det en siffra som lär vara svår att uppnå. Trots väldigt moderat användande av gaspedalen hamnade vi på 1,88 kWh/mil för representativ blandad körning under flera dagar.

Ford Explorer jämfört med andra MEB-bilar

Ford Explorer VW ID4 Skoda Enyaq
Grundpris489 900 kr511 200 kr559 900 kr
Stort batteri+4WD589 900 kr587 300 kr599 900 kr
Motoreffekt250 kW / 340 hk210 kW / 286 hk210 kW / 286 hk
Räckvidd (stort batteri+4WD)532 km523 km525 km
Officiell förbrukning1,66 kWh/mil1,68 kWh/mil1,639 kWh/mil

Summerat

Jag ska ärligt säga att jag hade högt ställda förväntningar inför testet. Vad hade Ford fått till på VW:s bas? 

När jag lämnar bilen kan jag tycka att det är ett bra första försök. Jag gillar framtoningen i bilen och ser inga problem i att Ford valt att hålla bilen traditionell. 

Det jag däremot saknar och som jag kan tycka är konstigt att det inte finns med är ett ställbart chassi. Övriga MEB-alternativen har det – och att Ford inte fick med det i sin deal är tråkigt. 

Så kommer elbilen Ford Explorer slå marknaden med häpnad? Troligtvis inte, dock kan det vara ett värdefullt steg på vägen mot en bättre position – och på sikt en modell som återtar förlorad mark.

Fakta

Ford Explorer (MEB)

Pris: från 489 900 kr
Pris testbilen: ca 705 000 kr
Drivlina: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift
Systemeffekt: 250 kW / 340 hästkrafter
Max vridmoment: 679 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Topphastighet: 180 km/h
Batterikapacitet: 79 kWh
Snabbladdningskapacitet: 185 kW
Laddtid 10-80 procent (185 kW): 26 minuter
Ombordladdare: 11 kW
Räckvidd på el: 532 km
Officiell förbrukning: 1,66 kWh/mil
Förbrukning under test: 1,88 kWh/mil
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 470 liter, 1 422 liter med fällda säten
Max släpvagnsvikt: 1 200 kg
Längd: 4 468 mm
Bredd: 1 871 mm
Höjd: 1 639 mm
Vikt: 2 267 kg