Elbilar
Hyundai lanserar eget 350 kW-laddnätverk

Hyundai tar ett steg i Teslas fotspår. Inför lanseringen av sina nya elbilar satsar den koreanska koncernen även på ett eget 350 kW-laddnätverk.
Laddning är och kommer under överskådlig tid framöver att vara en av de viktigaste parametrarna för elbilister. Hur ofta, hur mycket och hur snabbt en bil ska laddas är saker som leder till både diskussioner och oro.
Tesla insåg från början att det här var något som behövde adresseras för att elbilar skulle ha en chans – och således skapades Supercharger-nätverket.
”Inget för oss, vi byggde inte bensinmackar – och vi tänker inte bygga laddstationer”, har varit många konkurrenters svar på frågan om de planerar något liknande. Men så har allt fler börjat inse att laddning kommer att vara en viktig del av hela bilupplevelsen. Porsche är ett märke som vill skapa ett eget nätverk, Rivian ett annat och nu är även Hyundai inne på samma sak.
Den koreanska koncernen har nu meddelat att de inför lanseringen av sina modeller baserade på den nya elbilsplattformen E-GMP ska bygga upp ett nät med 120 stycken 350 kW laddare. Detta för att verkligen kunna dra nytta av de nya bilarnas elarkitektur på 800 volt.
Vid dessa stationer ska Hyundai Ioniq 5 samt Kia EV6 kunna ladda upp till 80 procent på 18 minuter. Eller som man gärna vill säga: fem minuters laddning ger tio mils räckvidd.
Laddstationerna går under namnet ”E-Pit”, och under ett och samma tak ska det finnas sex stycken 350 kW-laddare. Under året ska 20 av dessa E-pits byggas och även om Hyundai inte går in i detalj på var så säger de att dessa totalt kommer att ha 72 stycken 350 kW-laddare längs med motorvägar i Korea och ytterligare 48 i stadsmiljö.
Hyundai säger inte att de utesluter någon från sina stationer, men det lär dock vara väldigt få andra bilar som kommer dit. Detta eftersom få bilar kan laddas på 800 volt, och för vanlig laddning finns andra alternativ.
För att underlätta laddningen är stationerna så kallade ”Plug & Charge-kompatibla”. Det innebär att ägare kan koppla kreditkort till sin bil – och då debiteras via den istället för att hålla på med appar eller laddkort/taggar. Därtill ska man i en specifik ”E-pit app” kunna boka och köa för laddning.
För oss européer är dock E-Pits inget vi kommer att få uppleva. Här ingår Hyundai-gruppen i Ionity och det blir genom det samarbetet ägare erbjuds snabbladdning.