Här är Renault Mégane E-tech – utmanare till VW ID 3

2021-09-07 10:53  

Samma namn – men en helt ny inriktning. Nu har Renault ryckt skynket av Mégane, som i sin nya tappning blir en elbil med upp till 47 mils räckvidd.

Franska Renault har länge varit en elbilspionjär och har sålt en hel del av sina eldrivna Zoe:s. Men nu kommer äntligen en bil i lite större kostym. Centralfiguren Mégane har stöpts om och blir elbil. Mégane har ju sedan 1995 varit det franska märkets kombattant i det viktiga Golf-segmentet.

Den nya modellen, som får tillägget E-tech Electric, blir första bil ur tillverkarens nya elbilssatsning ”Electricity” och ska byggas i franska Douai-fabriken.

Storleksmässigt mäter bilen in på 4,2 meter. Det är betydligt kortare än vad dagens Mégane är. En hjulbas på 2,7 meter innebär dock att man får fördelarna av ett maximerat kupéutrymme. Därtill så ska det gå att kasta in 440 liter i bagaget.

Ny elbilsplattform

Grunden till mått-trolleriet kommer av att modellen bygger på den nya elbilsplattformen ”CMFB-EV”. Arkitekturen är modulär och tillåter bilar upp mot 4,7 meter samt en variation av batteristorlekar och motorkonfigurationer.

I Méganes fall kommer Renault att erbjuda två olika utföranden. Den första får ett batteri om 60 kWh, vilket ska räcka till 47 mils körning (enligt WLTP) – eller 30 mil om man ligger i 130 km/h.

I denna version har fransoserna petat ner en nydesignad elmotor som väger 145 kg – och levererar 160 kW/ 218 hk  samt 300 Nm. Och när det gäller prestanda så klarar bilen 0–100 km/h på 7,4 sekunder.

Den andra versionen är lite enklare. Då är det i stället ett 40 kWh batteri som levererar upp till 30 mil på en laddning. Även motorn är lite nedtonad i den här tappningen och erbjuder 96 kW/ 130 hk.

Oavsett version så går bilen att ladda i antingen 130 kW likström eller upp till 22 kW med växelström. Det senare är en paradgren som även Zoe kan stoltsera med.

Google i infotainmentsystemet

Att Mégane får en så pass bra räckvidd trots modest batteristorlek kommer enligt Renault av att man har en ny kemisk sammansättning på batteriet. Utan att gå in på detaljer säger tillverkaren att det har 20 procents högre energitäthet än det i Zoe samt att det väger 395 kilo.

Den låga vikten på motor och batteri innebär att Mégane E-tech Electric väger in på modesta 1 624 kilo. Jämför det med Volkswagen ID 3 var vikt ligger på 1 805–1934 kg beroende på batteri.

En annan teknisk höjdpunkt är att Renault likt Volvo lanserar infotainmentsystem baserat på Googles Android Automotive OS. Det innebär att man då integrerat med bilens övriga funktioner får teknikjättens Maps och röstassistent, för att bara nämna några saker.

Renault säger att modellnyheten kommer till Sverige till våren 2022. I skrivande stund finns det inget svenskt pris.

Fakta Renault Mégane E-tech Electric

Pris: N/A

Drivlina: Elmotor framhjulsdriven

Maxeffekt: 96 kW/130 hk – 160 kW/ 218 hk

Max vridmoment: 250 NM – 300 Nm

Acceleration 0-100 m/H: 7,4 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Batterikapacitet: 40 kWH – 60 kWh

Snabbladdningskapacitet: 130 kW

Ombordladdare: 22 kW

Bagageutrymme: 440 Liter

Vikt: 1 624 kh

Felix Björklund

Mer om: Renault

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt