Här är GM:s el-pickup Hummer EV

2020-10-26 08:45  

Stor, stark och riktigt amerikansk. Nu har GM lanserat sin eldrivna Hummer, och faktum är att pickupen inte bara har råstyrka – utan kommer med en hel del finess.

Det är länge sedan GM började skicka ut lockbilder och inspirerande videoklipp om sin kommande el-pickup. Nu får vi då bekanta oss med slutresultatet i form av GMC Hummer EV Edition 1.

Och för dem som tänkte att det skulle vara en lagom bil för medelamerikanen – så är svaret icke.

Om vi tittar på de specifikationer som har presenterats hittills handlar det om en bil med tre elmaskiner om över 1 000 hästkrafter. Dessa får sin energi från ett Ultium-batteripack som ska räcka till över 350 miles räckvidd – alltså över 56 mil.

Läs mer: Tidigare Volvoingenjören är med och formar utmanaren Lucid

Men det slutar inte där. El-Hummern har begåvats med en elarkitektur på 800 volt och snabbladdningskapacitet på upp till 350 kW. Detta gör att man vid likströmsladdning ska få 16 mils räckvidd på tio minuter.

Tittar vi bortom drivlinan har bilen adaptiv luftfjädring, som klarar av att höjdjusteras 15 centimeter – och tack vare en markfrigång på upp till 45 centimeter är Hummern verkligen en bil som är tänkt att klara stock och sten. Därtill ska den klara av att vada genom vattenpölar på 65 centimeter.

Vidare kan de som är riktiga terrängfantaster känna sig nöjda med att det finns hasplåtar som skyddar hela underredet samt förstärkningsbalkar för att bilen ska klara av att glida ner på magen.

En intressant finess är den så kallade Krabbgången. Tack vare fyrhjulsdrivningen/fyrhjulsstyrningen kan bilen ta sig fram diagonalt, och med hjälp av totalt 18 olika kameror, inklusive under bilen, så ska man kunna navigera sig över oländig terräng. Och, ja – dessa kameror har rengöringssystem.

Läs mer: Provkörning: Mazda MX-30 – ”Attraktivt pris med god standardutrustning”

Inuti bilen har man placerat en rejäl 13,4-tumsskärm som tillsammans med en digital förarinstrumentering ska ge personen bakom ratten full koll på sin bil och sin omgivning. I övrigt är interiören ganska traditionellt bruksvänlig snarare än häftig och modern. En sak som man dock lyfter fram som fiffig är att bilen kommer att ha avtagbara takpaneler som standard för att ge en friare upplevelse under färd.

Men allt med Hummer EV handlar inte om att köra utanför de asfalterade vägarna. Bilen kommer att begåvas med den senaste versionen av GM:s semi-autonoma körassistent Super Cruise.

Edition 1 börjar på 112 595 dollar. Men tro inte du får bilen med en gång – produktionen sägs dra igång mot slutet av 2021.

Därefter kommer enklare varianter börja säljas. Från hösten 2022 sjunker instegspriset till 99 995 dollar och våren 2024 ska en modell med endast två motorer och utan möjligheten att krabb-köra börja säljas. Då ska priset vara nere på 79 995 dollar.

Om vi får se den eldrivna Hummern på den här sidan Atlanten återstår att se. Pickups med rejält tilltagna mått och prislappar på över miljonen är inget jättesegment här.

Fotnot: General Motors (GM) är bilkoncernen som centralt står för mycket teknikutveckling. GMC är bilmärket som ägs av GM och som producerar pickups. Hummer EV kommer att ligga under märket GMC.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt