Från framtidskoncept till produkt – här är BMW:s elbil IX

2020-11-13 07:00  

Från konceptet Inext – till suven IX. Nu har BMW ryckt skynket av sin nya elbil och i en digital lansering presenterat en modell med 60 mils räckvidd.

En central del av vår företagsstrategi, så kallade BMW-chefen Oliver Zipse modellen IX. En bil som fram tills i går gick under namnet Inext och som under lång tid lyfts fram som nästa generations BMW.

IX som då kombinerar bokstäverna för elektrifiering: I och suvar: X beskrivs som en modell med fokus på hållbarhet, rymlighet och interiört välbefinnande.

Så vad kan vi då säga om IX – den nya generationens elbil från BMW och den modell som tar ett första kliv på framtidsstigen?

Läs mer: Polestar ska bygga hajpade konceptbilen Precept

Designmässigt så har man verkligen försökt att få den aerodynamisk och futuristisk. Det innebär att bilen är avskalad och trots att många av karossdetaljerna är rundade, så blir intrycket ganska kantigt. Och faktiskt så har man bibehållit mycket av det Inext-koncept som förevisade bilen.

Foto: BMW

Storleksmässigt är IX en X5:a vilket innebär strax under fem meter i längd. Dock är den lägre och har försätts med rejäla fälgar. Eller som Adrian van Hooydonk, BMW:s designchef, uttrycker det.

"Storlek som en X5, höjd som en X6 och hjul som på en X7."

Snyggt? Det är upp till betraktaren – men resultatet är i varje fall att man ska ha fått ner luftmotståndet till 0,25 cd. Bäst i klassen enligt BMW, en sanning som helt beror på vilka konkurrenter man räknar mot.

Till hjälp för att åstadkomma detta har man exempelvis integrerade dörrhandtag, men däremot sitter traditionella sidobackspeglar på bilen.

Luftig insida i BMW IX

På insidan har utvecklarna satsat på att få till en luftig vardagsrumskänsla… vilket snarare är ytterligare vackra ord än en konkret hänvisning. Det man vill förmedla är att IX har designats utifrån att vara mer av ett mobilt rum än en traditionell bil. Tack vare en ny arkitektur har man då kunnat få till generös volym i kupén och för att vardagsrummet ska kännas mer lyx än grotta har de lagt till ett rejält glastak.

Tidigare i år träffade Ny Teknik svenske Erik Melldahl som arbetar med interiördesign på BMW. Han sa att med Inext så har man under utvecklingen tänkt bortom transport när det kommer till interiör.

– Jag kan inte gå in på vad som kommer att vara med i produktion – men det kommer att vara viss igenkänning mellan vad vi har här och vad som är slutprodukten, sade han då.

Foto: BMW

Och visst finns det lite av konceptet som har återkommit – framförallt att BMW har skalat bort en hel del interiördetaljer.

Ventilationsutblåsen är samlade som en smal linje och föraren får all information via en avlång banan till skärm. Därtill har mittkonsolen fått sig en samling "knapplösa knappar". Detta kallar BMW för shytech och meningen är att till skillnad från high tech så ska man inte märka av den.

När det kommer till tekniska detaljer är BMW fortfarande lite svävande.

Sedan tidigare vet vi att IX kommer att ha vad tillverkaren kallar för den femte generationens eldrivlina. Det betyder en kompakt elmaskin av så kallad ESM-typ (Electrically Excited Syncronous Machine). Alltså inte en synkronmotor med permanentmagnet som är det vanliga i dag.

Systemeffekten i BMW IX

Maskintypen har valts dels för att den är energieffektiv, har hög specifik effekt samt att man inte behöver sällsynta jordartsmetaller.

I IX fall så kommer bilen ha två av dessa maskiner och enligt BMW:s prognos kommer de ge en systemeffekt på 370 kW / 500 hästkrafter när bilen väl är typgodkänd. Detta ska ge en accelerationsprestanda 0-100 km/h på under fem sekunder.

Med ombord är ett 100 kWh batteri och tack vare detta ska IX ha en räckvidd på över 600 kilometer.

När kilowattimmarna har sinat så klarar bilen av snabbladdning i upp till 200 kW vilket innebär att det från 10 till 80 procent tar 40 minuter. Har man bråttom och inte orkar vänta så länge anger BMW att tio minuters laddning ska ge mer än 120 km.

Så när kommer då den produktionsklara bilen? Jo, andra halvan av 2021 kommer den att finnas ute på marknaden.

Fakta BMW IX

Pris: Inget officiellt

Drivlina: Dubbla elmaskiner (ESM), en per axel

Maxeffekt: 370 kW / 500 hästkrafter (preliminära värden)

Maxhastighet: 200 km/h

Batterikapacitet: över 100 kWh

Räckvidd: över 600 km WLTP (preliminära värden)

Officiell förbrukning: under 2,1 kWh/mil (preliminära värden)

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

Laddtid 10-80 procent: 40 minuter (preliminära värden)

Ombordladdare: 11 kW

Laddtid 11 kW: 11 timmar

Bagageutrymme: 500 liter

MAx dragvikt: Inte officiellt, men den kommer kunna dra.

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt