Ford släpper elmotor för att konvertera gamla bilar

2021-09-02 07:00  

För de som vill konvertera sin gamla klassiker till elbil finns en rad alternativ. Här är några av dem – bland annat en ny elektrisk crate-motor från Ford.

Ford har demonstrerat sina ambitioner kring att skapa körglada elektrifierade modeller. Inför släppet av den så viktiga elbilen Mustang Mach-E visade tillverkaren förra året upp en extrem version av suven, med sju elmotorer och över 1 400 hästkrafter. Ett annat exempel är den batteridrivna dragracingbilen Mustang Cobra Jet, som även den har över 1 400 hästkrafter.

Nu rapporterar Inside EVs att Ford ska presentera en eldriven version av en så kallad "crate motor" på årets upplaga av Sema-mässan. Benämningen syftar traditionellt på en helt komplett ersättningsmotor, så kallad efter den låda som de amerikanska tillverkarna brukade leverera V8:orna i. Den nya motorn, döpt till Eluminator, är avsedd för att förenkla konverteringar av klassiska modeller till elbilar.

Foto: Ford

Enligt Inside EVs ska den leverera 210 KW, motsvarande 281 hästkrafter, och ett vridmoment på 429 Nm – med ett maxvarv på 13 800 rpm. Prislappen ryktas landa på 3 900 dollar, motsvarande strax under 34 000 kr. Eluminator har sitt ursprung i Mustang Mach-E GT och vikten ligger på 93 kg.

Det har dykt upp en rad elmotorer som kan agera konverteringskit. Chevrolet har sin egen crate motor, baserad på drivkällan i modellen Bolt. Förra året demonstrerades Electric Connect and Cruise E-crate i 70-tals-suven Blazer.

Rätt in i klassiska muskelbilar

Motorn levererar nu 200 hästkrafter med ett vridmoment på 360 Nm. Till den erbjuds ett batteripack på 60 kWh. Till skillnad från Fords Eluminator, där i princip endast kablage medföljer, slänger Chevrolet bland annat med växelriktare som omvandlar batteriernas likström till den växelström som driver motorn, samt dc/dc-omvandlare.

Förra året visade även EV West upp en crate motor baserad på Teslas drivlina. Enligt Charged ska bolegets Revolt Tesla-motor enkelt kunna ersätta en small block-V8 i klassiska amerikanska muskelbilar. Genom att existerande motorfästen kan användas så går det att nyttja bilens kardanaxel för att driva bakhjulen.

Ett annat alternativ kommer från Electric GT, vars "eV8" levererar 400 hästkrafter. Ett batteripack på mellan 53-95 kWh sitter inbyggt i själva motorblocket. Bolaget erbjuder även en ersättare för raka sexor. Deras eLine 6 levererar 300 hästkrafter, även den med ett integrerat batteri på 35-95 kWh.

John Edgren

Mer om: Ford Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt