Folkabussen blir en elbil med nytt konverteringskoncept

2020-03-25 13:18  

Efter bubblan är det dags för folkabussen. Nu hjälper Volkswagen dig att få din gamla T1:a konverterad till elbil, med 200 kilometers räckvidd och en förbättrad topphastighet.

Tillverkaren vill uppenbarligen inte att deras snabba teknikskifte till elektrifiering ska riskera att utplåna företagets historiska modeller, varav många fortfarande rullar i trafik. Förra året erbjöd Volkswagen möjligheten att bygga om den gamla bubblan till elbil. Konverteringen, där man monterar in en drivlina från VW:s elbil e-up!, utförs av eClassics i Renningen utanför Stuttgart. 

Nu ska Volkswagen erbjuda samma möjlighet till dem som äger den klassiska folkabussen. Inledningsvis har VW släppt konceptfordonet e-Bulli, en T1 Samba Bus från 1966 som har begåvats med "årets" eldrivlina av Volkswagen Commercial Vehicles. Det skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.

Det sägs att lösningen ska erbjudas till bilägare antingen som tidigare, utförd av eClassics, – men att det även ska finnas ett kit för egen montering på hemorten. Det här gäller den ursprungliga T1-versionen som tillverkades till och med 1967.

Volkswagen e-Bulli. Foto: Volkswagen

Den fyrcylindriga boxermotorn utvecklar 32 kW mot nya elmotorns 61 kW, och ett vridmoment på 212 Nm. I båda avseendena har kraften i runda slängar fördubblats vilket gör klassikern väsentligt mycket piggare, med 130 km/h som ny topphastighet mot tidigare 105 km/h.

Läs mer: Fiats elbil – med ”Sherpa-läge” och unik finess

Litiumjon-modulerna på 45 kWh delas med ID.3 och batteripacket är placerat centralt under bussens golv. Det ger bilen en räckvidd på drygt 200 kilometer. Med snabbladdning, upp till 50 kW, ska 80 procent av batterikapaciteten kunna laddas på 40 minuter.

Även bubblans batteripack på 36,8 kWh ger samma räckvidd, 200 km. Där ska motsvarande 150 km kunna snabbladdas på en timme. Topphastigheten för bubblan är dock 150 km/h.

En e-Bulli ska erbjuda en helt annan upplevelse för de åkande än vad originalbussen gav och det beror inte bara på drivlinan. I konverteringen ingår ett omarbetat chassi som ger högre komfort, en bättre körkänsla samt en ökad säkerhet. Till detta kommer moderna bromsar.

Volkswagen e-Bulli. Foto: Volkswagen

Prislappen för att konvertera folkabussen hos eClassics hamnar en bit över 700 000 kronor. För detta får du en helt ny interiör, som samtidigt är trogen tidsandan. Även instrumenteringen är omgjord, där den klassiska hastighetsmätaren har fått sällskap av en digital display. Exteriört tillkommer led-strålkastare samt blinkers. 

John Edgren

Mer om: Volkswagen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt