Elbilar

Elbilstillverkarnas felmarginaler ger köpare räckviddsångest

"Globalt testas fordon bara vid en temperatur – som anses vara optimal för fordonskomforten såväl som för litiumjonbatterier", säger Ben Gale, Horiba Miras Global Solution Leader. Foto: Horiba Mira

Rapporten visar på stora skillnader mellan angiven räckvidd och elbilarnas faktiska kapacitet. Nu vill konsultfirman Horiba Mira se ett breddat testprogram så att räckviddsångesten inte skrämmer bort kunderna.  

Publicerad

Den brittiska konsultfirman Horiba Mira utför bland annat tester för fordonsindustrin kring säkerhet, miljö och förbrukning. Nu har firman släppt rapporten Driving Out Range Anxiety. Den pekar på hur stora skillnader mellan tillverkarnas angivna räckvidd och elbilarnas faktiska kapacitet driver på konsumenternas räckviddsångest.

Horiba Mira hävdar att problemet i sin tur avskräcker bilister från att byta från bensin- och dieselfordon till elektrifierade modeller. Rapporten förklarar hur dagens globala metoder för utvärdering av elbilarnas räckvidd är otillräcklig. Parametrarna är få, och de mäts alltid vid 23 grader.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här