Elbilar
Efter säljstoppet – Passat GTE är tillbaka
Priset på Volkswagen Passat GTE? Från 448 500 kronor. Foto: Volkswagen
En torka som varat i månader. Den populära laddhybriden Passat GTE har haft uppehåll i produktionen. Men nu finns den åter i orderboken – något tjänstebilister lär glädjas över.
WLTP-kö följt av uppdatering och produktionsuppehåll. Redan innan sommaren i fjol var det svårt att få tag i en Passat GTE och väntetiden på ett exemplar har varit lång. Och det har märkts hos VW som avslöjar att de redan har fått in 3 000 förhandsbeställningar på laddhybriden.
Nu har märket återigen öppnat orderböckerna.
– Våra förväntningar är höga på att Passat GTE behåller ställningen som en riktig favorit hos svenska bilköpare och inte minst tjänstebilsförare. Den utökade räckvidden och klassningen som klimatbonusbil gör den förstås extra intressant, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Den uppdaterade Passat GTE, som Ny Teknik provkörde tidigare i år, har en räckvidd på el upp till 56 kilometer och ett utsläpp på 32 gram koldioxid per kilometer. Det senare innebär att den klassas som en klimatbonusbil. Det senare lär locka många tjänstebilister.
− Vi har en god tillgång för den svenska marknaden, vilket gör att leveranstiderna blir normala. Vid beställning idag kan en ny Passat GTE levereras strax efter årsskiftet, säger Sten Forsberg.
Så vad kostar då ett exemplar? Från 448 500 kronor, men det för en sedan. Kombin går loss på 458 500 kronor. Det kan jämföras med att Volvo tar 494 900 kronor för en V60 T6 laddhybrid, Mercedes vars C 300 e-kombi startar på 474 900 kronor och Kia Optima Sportswagon Plug in som startar på 415 700 kr.