ELBILAR

Biljättens nya plattform: ”Bäst i klassen” när det gäller räckvidd

Stellantis elbilsarkitektur STLA Medium, en plattform som koncernen ska bygga över två miljoner fordon om året på.

En ny arkitektur som ska användas till mer än två miljoner elbilar om året. Stellantis nya STLA medium-plattform utlovar ”bästa räckvidd och energieffektivitet i klassen”.

Den stora Stellantiskoncernen har länge pratat om sin nya familj av plattformar kallad STLA. Med dessa ska man göra stora avtryck i elbilsförsäljningen och nu har gruppen avslöjat mer detaljer kring varianten kallad Medium.

Denna elbilsarkitektur är avsedd för bilar på mellan 4,3 och 4,9 meter, det som i biltermer kallas för C- och D-segmenten.

Bilar på plattformen kommer antingen vara fram- eller fyrhjulsdrivna där de senare använder sig av dubbla motorer. Dock uppger Stellantis att basplattan är ”utvecklad för flexibilitet” vilket då kan antyda att även bakhjulsdrivna alternativ kan komma, om det finns tillräcklig efterfrågan för dem.

Det senare torde vara intressant inte minst för Alfa Romeo vars Giulia ska elektrifieras. 

Förbrukning under 1,4 kWh/mil

När det kommer till batterier ska det gå att peta ned pack på upp till 98 kWh, där de modeller som får de största har som mål att komma upp i räckviddssiffror på 700 km. De med ”standardstorlek” på batteriet ska ha över 500 km räckvidd.

Därtill uppger Stellantis att vissa modeller kommer ha en förbrukning som ligger under 1,4 kWh/mil – vilket då enligt dem ska vara ”bäst i klassen”. Laddningstid för intervallet 20-80 procent ska avklaras på 27 minuter där man i snitt ska kunna trycka in 2,4 kWh/min, detta med 400-voltsarkitektur.

När det kommer till motoreffekter kommer de typiskt att ligga mellan 160 och 285 kW, vilket översatt till gamla effektsiffror motsvarar 217 till 388 hästkrafter. 

Första modellen som lanseras på plattformen är inte officiellt, men utöver ovan nämnda Giulia kan även Peugeot 3008 nära tillhands.

Fakta

Stellantis STLA Medium

Segment: C och D

Biltyper: Bilar, crossover och suvar

Märken: Alla inom Stellantis-koncernen

Tänkt produktion: 2 miljoner fordon om året vid full produktion

Modellstorlek: Avsedd för fordon med längd på mellan 4,3 och 4,9 meter

Hjulbas: 2,7 till 2,9 meter

Markfrigång: upp till ”över 220 mm”

Hjulstorlek: Upp till 750 mm i diameter

Drivlinealternativ: Enmotorig framhjulsdriven, dubbla motorer fyrhjulsdriven

Motoreffekter: 160 till 285 kW, 217 till 388 hästkrafter

Batteristorlek: Upp till 98 kWh netto

Räckvidd: Standardbatteri – mer än 500 km, Performance-batteri – mer än 700 km

Elarkitektur: 400 volt

Energiförbrukning: under 1,4 kWh/mil som bäst

Snabbladdningskapacitet: Inte officiell, laddning 20-80 procent ska gå på 27 minuter. Om man utgår från genomsnittet 2,4 kWh/minut som Stellantis uppger motsvarar det 144 kW i snitt.

 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.