ELBILAR
Så skiljer sig nykomlingen Zeekr X mot Geely-syskonet Volvo EX30
Samma grund och teknik – stor skillnad i utförande. När Zeekr X landar på svenska marknaden delas allt under skalet med Volvo EX30, men vad skiljer dem åt egentligen?
När Volvo lanserade EX30 var det en helt ny typ av Volvo. Den är utvecklad på Geely-koncernens nya SEA-arkitektur och ska även byggas i Kina med komponenter som delas inom gruppen. Men när bilen väl angör den svenska marknaden – kommer den inte att vara ensam om det.
Nej, samtidigt lanseras även Smart#1 och Zeekr X, koncernsyskon och tillsammans bildar trion SEA-plattformens Knatte, Fnatte och Tjatte.
EX30 var vi och klämde på för ett par veckor sedan och nu har turen kommit till Zeekr X. Bilen är utvecklad och designad bara något stenkast från Volvo i Göteborg, men tro inte att den är lik för det.
Nej, det är flera saker som skiljer. Det största är egentligen var Zeekr lagt ribban.
Jo, Volvo har under lång tid arbetat hårt för att armbåga sig in i premiumsegmentet. Klubben som annars domineras av den tyska powertrion Mercedes, BMW och Audi. Och man har för varje ny lansering lyckats ta ytterligare ett steg in i de fina salongerna.
Men hur är det då i Geely-koncernen. Jo, i jämförelse med Zeekr och modellen X framstår EX30 och Volvo som budgetalternativet.
Det börjar med att Volvo EX30 kostar från 429 000 kronor och den billigaste av Zeekr X-modellerna startar på 550 00 kr. Förvisso är det ett större batteri i Zeekrn och Volvon med motsvarande kapacitet kostar 489 900 kr.
Men det är inte allt. EX30 känns i flera fall som en liten instegsbil där man sparat in lite på detaljerna och från Volvo-håll har man varit tydlig med att det här är en modell man ska tjäna pengar på. Zeekr X å sin sida framstår som mer lyxig.
Det börjar med infällda handtag, ramlösa fönster och stort panoramaglasfönster som standard. Men det slutar inte där. En tydlig skillnad är att man i bilen både får förarinstrumentering och head up-display – saker Volvo anser inte behövs i en liten bil.
Därtill får man ytterligare finesser, som infodisplay på B-stolpen, och utrymmen, som större baksäte, jämfört med Volvon.
Med det sagt, Zeekr X ska in och stångas i ett prissegment som är väldigt trångt. Här finns utöver Volvon EX30 och Smart #1 även Nissan Ariya, VW ID3/ID4, Kia Niro EV och inte minst – Tesla Model 3/Y.
Om Zeekr lyckas återstår att se.