Elbilar Är det dags för statsbilar igen? En illustration av elbilar som laddar. Foto: Dall-e 2 Den polska bilen Izera från delvis statsägda bolaget Electromobility Poland. Landet har tidigare haft flera egna tillverkare, men ingen nutida – då elbilsboomen har skapat en industrimöjlighet. Foto: Izera Izera ska byggas på kinesiska Geely Holdings SEA-plattform. Foto: Geely ANALYS. Ett tekniskt paradigmskifte och en ny industrimöjlighet. Elbilsboomen har gjort att flera länder vädrar morgonluft och storsatsar på egna elbilsmärken. Är det pånyttfödelse av statsbilen vi ser? Felix Björklund Publicerad 8 dec 2022 kl 15.12 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elbilar
KARRIÄR Nevs varslar alla anställda – men kastar inte in handduken Det var bara 20 personer kvar. Men nu har även de sista anställda vid elbilsbolaget Nevs i Trollhättan varslats.
DEBATT ”Fyra åtgärder som ska göra vätgas möjlig för sjöfarten” DEBATT. Sverige kan bli ledande inom sjöfartens omställning med vätgas, men det krävs flera insatser av samhället, skriver Gotlandsbolagets vd och en forskare vid Uppsala universitet.