FARKOST

Fraktkaos kan vänta efter attacker i Röda havet: ”Skyddar våra sjömäns liv”

Ett fartyg tillhörandes rederiet MSC för ankar i Tyskland. MSC är ett av flera rederier som stoppar fartygstrafik i Röda havet. Arkivbild.

De jemenitiska attackerna i Röda havet får nu ett flertal rederier att beordra sina fartyg att ta andra vägar. Fraktkaos liknande stoppet i Suezkanalen 2021 kan bli konsekvensen i längden.

Publicerad Uppdaterad

Först gick danska A P Møller-Mærsk, världens näst största bolag i branschen, ut och meddelade sitt beslut. Därefter har en rad rederier följt efter, som tyska Hapag-Lloyd och franska CMA CGM.

Bakgrunden är de attacker som genomförts av Huthi-rörelsen, som styr delar av Jemen och stöds av Iran. Anfallen har beskrivits som en reaktion på Israels krigföring i Gazaremsan. Situationen bedöms som så allvarlig att USA tidigare i veckan meddelat att man låter hangarfartyget Gerald R Ford, liksom flera andra krigsfartyg, vara kvar i området ytterligare ett par veckor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här