FARTYG

Bulkfartyget med vingsegel i Sverige för första gången – så funkar tekniken

Pyxis Ocean, fotograferat i augusti i år

Pyxis Oceans två vingsegel ska minska bränsleförbrukningen med cirka 3 ton per dag. ”Det fungerar som en flygplansvinge inför landning – man vill ha så mycket lyftkraft som möjligt”, säger Yara Marines svenske teknikchef Per Bjärkby.

Att utrusta stora fraktfartyg med segel har de senaste åren blivit allt vanligare i takt med att branschen utsätts för skärpta utsläppskrav. Att dra nytta av det ”gratis” bränslet som omger fartyget är helt enkelt en relativt lågt hängande frukt jämfört med andra tekniska lösningar för att sänka bränsleförbrukningen.

Under förra veckan anlöpte ett av de första fartygen som utrustats med den här typen av vingsegel Sverige och Göteborg . Pyxis Ocean heter det 229 meter långa fartyget. Skälet till besöket var bunkring av bränsle. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här