Volvo får hjälp att koppla upp bilen

Ytterligare fem projekt i Trollhättepaketets program för fordons-it har fått klartecken av Vinnova. Volvo Cars leder tre av projekten, som har en sammanlagd budget på 20 miljoner.

Publicerad Senast uppdaterad
Ett av Trollhättepaketets projekt som nu har fått klartecken handlar om fjärrdiagnostik via etern. Även om det är relativt små pengar i ett bilföretag är de extremt viktiga för oss. Vi lägger våra projekt så långt uppströms som möjligt, någonstans i framkant på teknikens visioner, säger Urban Kristiansson, forskningsledare på Volvo Cars. - Och ju längre fram i tiden man tittar, desto mindre pengar är koncernen beredd att lägga. Man kan inte jämföra de pengar som läggs på spetsforskning med de miljarder vi lägger i industrialiseringsfasen. Vi utvecklar spjutspetstekniker och där är pengarna i Trollhättepaketet viktiga, det är där de gör nytta. Han framhåller också att det är viktigt för Volvo Cars att Fords koncernledning ser att regionala och nationella myndigheter i Sverige har en så god samverkan med företagen. - Det stärker vår ställning i koncernens forskning. Dessutom skapar det jobb - Volvo Cars anställde tre forskare redan på Trollhättepaketets första dag. Det ena av de nya projekt som Volvo Cars fått Trollhättepengar till handlar om avancerad simulering av hårdvara och mjukvara i ett fordons elektroniksystem. Projektet innefattar dels att göra en förstudie, dels att utveckla en simulator. Urban Kristiansson - I ett tidigt skede av utvecklingen vill man inte bygga hårdvara eller färdigutveckla program som man sedan kollar hur de fungerar i förhållande till varandra. Man vill göra hela processen i generella datorer, där man simulerar mjukvara som man inte har färdigutvecklad, säger Urban Kristiansson. Bilens elsystem består 20-60 nätverkskopplade datorer som samverkar över ett antal nätverk samt hundratals sensorer och ställdon kopplade på nätverket. Sedan ska man producera bilen i en fabrik, de här sakerna ska placeras i bilen. Hårdvara och mjukvara ska kunna monteras i en taktad produktion. - Att göra dessa simuleringar är en resa som knappt har börjat, och den sträcker sig längre än fantasin räcker i dag, säger Urban Kristiansson. Det andra projektet är fjärrdiagnostik via etern. Det handlar om att läsa hem diagnoskoder samt läsa ner mjukvara, alltså fjärrkolla hur bilen mår och laga fel i datorprogrammen. - I dag är bilverkstäderna utrustade med en dosa som jackas in i bilen och kopplar upp den på verkstadens datorer. Där får mekanikern veta det mesta om vad som är fel och vad han ska göra åt det. Men fel i programvaran har mekanikern inte kompetens att laga, utan han får koppla upp bilen mot en centraldator som exempelvis kan uppdatera programmet som styr cruisecontrollen. En del i projektet är att titta på frågor om säkerhet och personlig integritet. Vem äger programvaran och vem ska få styra bilen? - Vår tro är att det leder till så många förbättringar för kunden att det uppväger nackdelarna, säger Urban Kristiansson. Samtidigt med Volvo Cars (som ägs av Ford) har också Volvo Technology (som ägs av AB Volvo) fått pengar till två projekt: robus- ta programvarusystem (totalbudget drygt 15 miljoner, varav hälften från företaget) och ett demolabb på Lindholmen, tillsammans med Ericsson Microwave och Lindholmen Science Park (totalbudget 6 miljoner, varav hälften från företagen).
✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.