Digitalisering

Utpekat dataanalysbolag hade ryska kontakter

Alexander Nix, vd för Cambridge Analytica, under en presentation i mars 2017. Foto: Dpa picture alliance / Alamy

Företaget Cambridge Analytica ska ha skördat personlig information om 50 miljoner Facebook-användare och har sålt tjänster till president Donald Trumps valkampanj 2016.

Facebook har kapat alla kontakter med Cambridge Analytica för att det från 2014, i strid med dataintegriteten, olovligen sparat ner personlig information om 50 miljoner amerikanska Facebook-användare, har bland andra New York Times rapporterat. Utifrån personuppgifterna fanns sedan möjlighet att göra prognoser om åsikter och skicka individuellt anpassade politiska budskap för att påverka personernas val.

Klart är att Trumpkampanjen anlitade Cambridge Analytica i juni 2016 och betalade över 6,2 miljoner dollar (motsvarande nära 51 miljoner kronor) för dess tjänster.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här