Theodors tågtrassel blev en appsuccé

2012-02-14 23:00  
Theodor Storm, datakonsult och pendlare tog väl vara på tiden när han väntade på försenade tåg. Foto: Jörgen Appelgren

Mobilappen ”Tågtavlan” har blivit en succé hos tiotusentals svenska järnvägsresenärer. Allt började för två år sedan på ett tåg som stod stilla utanför Gnesta. Tågtavlan ger resenärer koll.

På tåget satt Theodor Storm, datakonsult och pendlare mellan bostaden i Katrineholm och uppdragen i Stockholm. Han har gjort Tågtavlan, liksom webbsajterna Tågkartan och Tåg.info, som enligt beskrivningen ”utvecklas på försenade SJ-tåg”.

– Det började med ren frustration. Jag satt där med min dator med 3g-uppkoppling och kunde gå in på Banverkets (nuvarande Trafikverket) sida och se hur förseningsläget såg ut. Men den informationen kunde inte lokföraren komma åt, han måste ringa Banverket och fråga, berättar Theodor Storm.

– Min idé var att skrapa och processa trafikdata från Banverkets webb och presentera informationen mer tillgängligt och samtidigt bygga upp en egen statistikdatabas.

Resultatet blev Tåg.info, som visar förseningsstatistik och trafikläge hos svenska järnvägsföretag. Programmet läser av Trafikverkets sajt varje minut och samlar ihop informationen. Den ligger också till grund för appen Tågtavlan.

– Egentligen gjorde jag den för att jag köpt en Iphone och ville lära mig app-programmering.

Tågtavlan gjorde snabbt succé, som räddare i nöden för stressade pendlare, som ville veta när deras tåg egentligen kunde tänkas gå och från vilket spår. När den lanserades 2010 laddades den ner 2 500 gånger den första veckan. I dag har den sålts i cirka 70 000 exemplar och finns nu både för Iphone och för Android.

Även om det första arbetsnamnet för Tåg.info var ”JävlaSJ” har Theodor Storm i dag en mer förstående inställning till företagets svårigheter.

– Jag lärt mig mycket i kontakterna med SJ och Trafikverket och insett att det inte alltid är SJ:s fel att deras tåg blir försenade. De är värst utsatta, eftersom de kör de längsta sträckorna och till exempel kan ha fått vänta på ett försenat tåg från ett annat företag.

– Huvudorsaken till förseningarna är att vi har ett lite för skört järnvägsnät, som är för lite tilltaget i förhållande till trafiken.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL