Tesla-ägare opererade in rfid-nyckel i armen

2019-08-13 10:07  
Tesla Model 3. Foto: AP Photo/David Zalubowski, File

Trött på att leta efter bilnycklarna? Den amerikanska mjukvarutvecklaren Arnie DD kan vara en lösning på spåren.

Dagarna för den klassiska bilnyckeln är räknade, i alla fall om man ska tro bilbranschen. Ersättare blir istället så kallade nyckellösa system, där trådlös teknik i bilen läser av en signal från ”nyckeln” för att sedan öppna dörrarna eller starta fordonet.

Tesla är en av biltillverkarna som skippar bilnyckeln helt. Istället kan ägarna använda sina smarta mobiltelefoner eller så kallade ”key fobs”, trådlösa nycklar i form av ett plastkort, för att låsa upp och få igång motorn.

Försökte uppdatera inopererat chip

Men det är inte alltid man har mobilen med sig. Och en fysisk trådlös nyckel kan tappas bort. För att hitta en annan lösning, bestämde sig den amerikanska mjukvaruutvecklaren och Model 3-ägaren Arnie DD att operera in rfid-chipen från Teslas trådlösa nyckel i sin arm.

Läs mer: Faradays bur i miniformat ska skydda Kias nyckellösa bilar

Arnie DD hade redan ett chipimplantat under huden – en teknik som Ny Teknik har rapporterat om vid flera tillfällen. När hon köpte en Model 3 var planen från början att koda om det redan inopererade chipet så att det även skulle kunna användas till bilen.

Detta var dock inte möjligt – vilket fick utvecklaren att börja fundera på om det i stället skulle gå att operera in själva rfid-chipet från Teslas trådlösa nyckel.

”Räckvidden är inte den bästa”

Genom att använda aceton kunde hon avlägsna rfid-chipet från den trådlösa nyckeln. Chipet placerades sedan i en liten biopolymer-behållare i samma längd som en Lego-figur. Efter det opererades det lilla kärlet in i hennes vänsterarm. Allt dokumenteras självklart i en Youtube-film.

I filmen får vi dock aldrig se Arnie DD testa rfid-chipet på sin bil. I en kommentar till sajten The Verge säger utvecklaren att det inopererade chipet fungerar, men att räckvidden ”inte är den bästa”. I praktiken betyder det att hon som mest kan stå 2,5 centimeter från bilen för överföringen ska fungera.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt