Digitalisering

Tekniken i Starbreeze heta vr-satsning

Vid årsskiftet släppes den första produktversionen av Star VR. Tidigare har tre olika utvecklingsmodeller testats.Foto: Jörgen Appelgren Foto: Jörgen Appelgren
Maeva Sponbergs.Foto: Jörgen Appelgren Foto: Jörgen Appelgren

Svenska Starbreeze är fortfarande ett bolag som utvecklar dataspel. Men när de nu släpper sitt vr-headset Star VR har företaget dessutom hittat en helt ny kundkrets.

Publicerad

Facebook gör dem. HTC likaså. Google, Samsung och Sony. Men av alla dem som tillverkar huvudmonterade skärmar för virtuell verklighet är det kanske jämförelsevis lilla svenska Starbreeze som förstått marknaden allra bäst. Med headsetet Star VR – som de utvecklar tillsammans med Acer – skippar de hemkonsumenterna och går direkt mot företagskunder.

– Vi tror att vr är här för att stanna, absolut. Men det är en bit kvar innan det är i folks hem fullt ut. Om fem till tio år tror vi att den perfekta mixen kommer att vara vr och ar tillsammans, i en enda enhet. Till dess tror vi ändå att det finns otroligt många användnings- områden, säger Maeva Sponbergs, kommunikationschef på Starbreeze.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här