Tekniken i Starbreeze heta vr-satsning

2017-11-06 14:11  

Svenska Starbreeze är fortfarande ett bolag som utvecklar dataspel. Men när de nu släpper sitt vr-headset Star VR har företaget dessutom hittat en helt ny kundkrets.

Facebook gör dem. HTC likaså. Google, Samsung och Sony. Men av alla dem som tillverkar huvudmonterade skärmar för virtuell verklighet är det kanske jämförelsevis lilla svenska Starbreeze som förstått marknaden allra bäst. Med headsetet Star VR – som de utvecklar tillsammans med Acer – skippar de hemkonsumenterna och går direkt mot företagskunder.

– Vi tror att vr är här för att stanna, absolut. Men det är en bit kvar innan det är i folks hem fullt ut. Om fem till tio år tror vi att den perfekta mixen kommer att vara vr och ar tillsammans, i en enda enhet. Till dess tror vi ändå att det finns otroligt många användnings- områden, säger Maeva Sponbergs, kommunikationschef på Starbreeze.

Det synsättet har lett till att Star VR kräver större prestandamuskler än sina konkurrenter: en kombinerad upplösning på 5k och ett synfält på 210 × 130 grader är något som vida överträffar i stort sett alla displayer som finns på konsumentsidan. De allra flesta hemdatorer klarar inte av att rendera i den kvaliteten.

Läs mer:

Läs mer: 63 svenska vr/ar-bolag att ha koll på

Styrkan i Star VR:s specifikationer är inte bara något som ser bra ut på en powerpoint på ett säljmöte, utan har också lett till konkreta fall där en kund kan välja Starbreeze för att dess namnkunniga konkurrenter inte räcker till. Ett exempel är samarbetet med Zerolight, ett brittiskt bolag som gör extremt högupplöst visualisering av de allra dyraste sportbilarna.

Zerolight kan för sina kunder visa upp de exklusiva bilarna på 4k-skärmar och därpå erbjuda en virtuell upplevelse i och runt fordonet via ett headset. Men varken HTC:s Vive eller Facebooks Oculus Rift kan återge detaljrikedomen.

– Det här är bilar som är steget över Ferrari. Och så sätter man ett konsumentheadset med låg upplösning på kunden. Zerolight tycker ju att det är skittråkigt. Så de är tacksamma över att kunna jobba med vår produkt, säger Maeva Sponbergs.

Ett annat exempel skulle kunna vara utbildning för piloter, där både brett synfält och hög upplösning har uppenbara fördelar.

– Där har vi fått ganska bra proof-of-concept på att vi är på rätt väg. Som pilot måste man använda hela det perifera seendet för att kunna överblicka alla reglage och instrument. Man måste också kunna läsa all text i förarkabinen, säger Maeva Sponbergs.

Läs mer:

Läs mer: Vr-teknik från MIT kan låta fabriksarbetare jobba hemifrån

Hon tror att företag från många olika branscher kan komma att ingå i Starbreezes framtida kundkrets.

– Alla industrier som har behov av visuell representation eller simulation är väldigt passande. Vi har identifierat många möjligheter: inom medicin, reseindustrin, utbildning och träning. Arkitekter är ett stort segment för oss.

Ändå är och förblir Starbreeze först och främst en studio som gör dataspel – och som nu satsar på titlar till just Star VR. Man kan fråga sig hur någon ska kunna spela dem, med tanke på att bolaget inte vänder sig till konsumenter. Svaret stavas LBE, location based entertainment. Destinationsbaserad underhållning. Tänk arkadhallar för virtual reality.

En sådan öppnade Starbreeze till-sammans med bildprojektionsexperterna Imax i Los Angeles tidigare i år. Nu har de dessutom förvärvat vr-bolaget Enterspace, som snart öppnar ett upplevelsecenter i centrala Stockholm. Ytterligare ett ska öppnas i Dubai.

– Vi är ett bolag som gör innehåll, och destinationsbaserad underhållning ligger oss varmt om hjärtat. Då kan vi ge spelarna alla de här fantastiska upplevelserna, men de slipper investera i dyr utrustning och de slipper allt krångel med hårdvaran.

Franska ingenjörer bakom Star VR

När Starbreeze insåg att vr kunde bli stort undersökte de möjligheterna att börja utveckla spel till plattformen, men hittade inget headset de ansåg var bra nog. De hittade däremot två franska vr-ingenjörer som gick under namnet Infiniteye.

Starbreeze blev så imponerade att de köpte bolaget.

Vr för fyra spelare

Ett av vr-spelen Starbreeze utvecklar just nu heter The Raft och är särskilt utvecklat för de upplevelsecenter som ska öppna i Stockholm och Dubai.

Det kräver en större fysisk yta än vr-spel för hemmet, eftersom upp till fyra spelare kan samarbeta i samma virtuella värld.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt