Saabs Cadillac allt närmare produktion
Om två år rullar den första Cadillacen ut från Saab i Trollhättan, om projektet får grönt ljus före sommaren. I dag arbetar ett hundratal tekniker med att förvandla Saab 9-3 till en Cadillac.
Cadillac of Trollhättan I slutet av februari gav General Motors produktchef Bob Lutz klartecken för att växla upp utvecklingen till full skala. Målet är att fatta slutgiltigt beslut i juni. Grönt ljus då och den första svenskbyggda och svenskutvecklade Cadillacen kan rulla ut från bandet 2006. Projektet sysselsätter i dag hundratalet tekniker i Trollhättan. Den siffran väntas dubblas när General Motors i juni tar det slutgiltiga beslutet om produktion. Men några nyanställningar räknar Saab inte med. Däremot får något tiotal utomstående konsulter inom främst el och elektronik uppdrag i projektet. Tekniskt är bilen en utveckling av Saab 9-3. Utseendet står Cadillacs designer för. Inom ramarna för grundkonstruktionen ges bilen de kantiga och aggressiva linjer som, enligt Cadillac, attraherar främst yngre köpare. Men de svenska teknikerna anpassar bland annat chassi, köregenskaper och krocksäkerhet till Cadillacs krav. Sedan förra året har Saab och Cadillac gjort gemensamma projektstudier, vilket Ny Teknik avslöjade i augusti i fjol. Resursbrist försenade projektet några månader. Men resultatet blev så lyckat att Bob Lutz, produktchef och vikarierande Europachef för General Motors, i februari gav klartecken till fortsatt utveckling med sikte på framtida tillverkning. Han har personligen övervakat projektet och lägger särskild vikt vid design och kvalitetskänslan i inredning och instrumentering. Liksom Saab 9-3 ska Cadillacen tillverkas i två versioner. Dels huvudmodellen med fyra dörrar som tillverkas i Trollhättan. Och dels en tvådörrars cabriolet som byggs i österrikiska Graz av företaget Magna Steyr. Utvecklingskostnaderna beräknas till runt 400 miljoner kronor, vilket är en bråkdel av vad det kostar att utveckla en ny bilmodell från grunden. General Motors strategi är att utifrån samma grundkonstruktion skapa olika modeller för flera av de varumärken som ingår i GM-familjen. Cadillac räknar med att årligen bygga upp till 15 000 bilar i Trollhättan, varav merparten ska säljas i Europa. Hälften så många ska tillverkas i Graz, men den siffran kan öka om bilen även säljs i USA. Trollhättefabriken har en kapacitet på över 200 000 bilar, men byggde bara 120 000 i fjol. Tillverkningen för Cadillac kräver inga nyanställningar, eftersom fabriken ska öka produktiviteten med 15-20 procent på tre år. Projektet är ändå viktigt för Saab, eftersom det höjer statusen för både utvecklingsavdelningen och fabriken i Trollhättan. Det skickar en signal till övriga GM-koncernen att Saab kan utveckla och tillverka bilar med hög kvalitet till konkurrenskraftig kostnad.