Ny biltunnel under Engelska kanalen

2000-01-20 09:36  
Nästa tunnel under Engelska kanalen blir reserverad för bilar. I varje fall om de som ska fatta beslutet följer råden från de två ingenjörsbyråer som har gjort en teknisk förstudie av saken.

De två byråerna, en fransk och en brittisk, överlämnade vid årsskiftet förstudien till Eurotunnel, det företag som driver den nuvarande kanaltunneln.

Dagens tunnel mellan England och Frankrike består av två parallella järnvägstunnlar med ett spår i varje. Bilar och bussar fraktas över på specialbyggda järnvägsvagnar.

I förstudien till nästa tunnel har experterna jämfört två alternativ: en ny järnvägstunnel med två spår till och en biltunnel. De förordar biltunneln.

I båda alternativen tänker de sig en enda borrad tunnel med en diameter på 14 meter, nästan dubbelt så mycket som dagens två.

Biltunneln utformas då i två våningar, med två enkelriktade körfält och ett nödstoppsfält på varje våning.

Av säkerhetsskäl rekommenderar experterna att den reserveras för personbilar; lastbilar och bussar får även då ta skytteln över.

Skälet till att de föredrar detta alternativ är att biltunneln antas bli något billigare att bygga (cirka 35 miljarder kronor, mot cirka 40 miljarder för en ny järnvägstunnel).

Sluträkningen för den nuvarande tunneln hamnade på nästan tre gånger så mycket, men det beror till stor del på de dyra lån Eurotunnel tvingats ta för att slippa gå i konkurs.

Idag transporterar tunneln cirka 20 miljoner människor per år och går med ett litet överskott, men Eurotunnel dras med skulder på cirka 90 miljarder kronor.

Den tekniska förstudien av en andra tunnel var ett villkor för att Eurotunnel skulle få koncession på den första.

Någon brådska med att fatta beslut är det inte. Men omkring år 2025 beräknas dagens tunnel ha nått sitt kapacitetstak, och då bör tunnel nummer två stå klar.

Före 2010 ska Eurotunnel lämna över ett slutgiltigt förslag till de brittiska och franska regeringarna.

Miki Agerberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt