Motorvärmare minskar skadliga utsläpp

2004-03-11 13:59  

Koloxidutsläppen minskar med upp till 95 procent om en bilmotor värms innan den startas en kall vinterdag. Bränsleförbrukningen minskar samtidigt 14 procent, visar en finsk undersökning.

Till det resultatet kommer det finska testföretaget Tiililä Oy, som på uppdrag av den norska bilvärmarfirman Defa AS gjort jämförande tester med 13 bilmodeller.

När utomhustemperaturen krupit ned till -20 °C minskar dessutom utsläppen av kolväten med 88 procent, partikelutsläppen i dieselmotorer med 38 procent och utsläppen av växthusgasen koldioxid med 10 procent under de första 20 minuterna jämfört med en bil som inte förvärmts.

Katalysatorer har minskat de skadliga ämnena i bilavgaserna högst väsentligt de senaste decennierna, men vid kallstarter fungerar inte katalysatorn. Den börjar arbeta först vid temperaturen +500 °C.

"Kallstartsutsläppen är därmed huvudproblemet idag, säger Morten Berg, vd för Defa. Vid en normallång arbetsresa sker 80 procent av avgasutsläppen under den första kilometern efter starten.

Det finska testet visar att på bensinbilarna minskade utsläppen av koloxid och kolväten mest, medan på dieselbilarna minskade utsläppen av koldioxid, kolväten och skadliga partiklar mest. Den största vinsten uppnåddes på familjebilar i det som brukar kallas mellanklassen. Där finns bilar som Volvo S60, Toyota Corolla, VW Golf och Renault Laguna.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt