Möbeljätten vr-satsar i köket

2017-03-01 12:29  

Blir det snyggast med luckorna Sävedal, eller ska det vara Ringhult? Och blir det bättre i blått? Ikea satsar på att locka kunder genom att låta dem bygga virtuella kök.

Fyra Ikea-butiker, placerade i Kanada, Belgien och Sverige testar nu vr-miljöer för kunder på jakt efter ett nytt kök. Först tar kunden, med hjälp av personalen, fram en 3d-ritning av sitt tilltänkta kök i Ikeas eget program. Den möjligheten har funnits länge, men nästa steg är nytt: Ritningen omvandlas till en virtuell miljö i Ikeas nya app: ”VR Kitchen Visualizer”.

Med hjälp av ett vr-headset och handkontroller kan kunden sedan ta klivet in i en digitalversion av sitt planerade kök. I programmet kan användaren byta ut kökets olika delar mot andra produkter ur sortimentet eller testa hur det ser ut i olika färger.

– Det blir enklare för kunden att förstå hur det ska bli när de ser köket i vr, säger Peter Nilsson, som är Customer Experience Manager och sitter i Ikeas ledningsgrupp.

En tanke bakom visualiseringen är att köket som helhet ska bli lättare att överblicka: att köksköparen kan se hur långt steget blir från en arbetsyta till papperskorgen och var förvaringen får plats. Men det finns fler skäl än så till satsningen enligt Peter Nilsson:

– En komponent som inte ska underskattas är att det blir lite roligt. Att köpa ett nytt kök tar ofta tid, det är en lång process som kostar pengar. Då kan vi se till att det blir lite roligare, i synnerhet för de som är vana att leva en del av sitt liv online, säger han.

Köksappen släpps tillsammans med en lite plojigare app: ”Ikea VR Pancake Kitchen”, som låter användaren laga pannkakor i ett Ikea-kök. Men redan tidigare har Ikea satsat på vr. Förra året lanserades Ikea VR Experience på spelsajten Steam. Det är erfarenheter därifrån som gjort att Ikea valt just pannkakor som mat att laga till i spelet.

Läs mer:

Läs mer: Ikeas nya satsning: virtuella pannkakor

Vr-appen är inte bara ett pedagogiskt grepp gentemot kunderna. Den fungerar också som ett verktyg för Ikea att se hur kunderna agerar i det virtuella köket.

– Gänget som jobbar med olika typer av hjälpmedelsutveckling tar till sig av feedbacken från kunderna som testar vr-appen, men feedbacken kan även användas till produktutveckling. Framförallt i delen där kunderna ritar sitt kök. Hur ritar de? Vad är viktigt för dem? De sakerna är jätteviktiga för oss att veta, säger Peter Nilsson.

Han ser stor potential i vr-tekniken för just Ikeas räkning, även om den för tillfället bara finns för en begränsad del av sortimentet.

– När tekniken har kommit lite längre och flyttat in i gemene mans hem tror jag att den kommer att vara viktig också för mindre saker, säger Peter Nilsson.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt