Digitalisering

Meta stäms för bluffannonser på Facebook

Facebook har stoppat ett Kinakopplat nätverk som sått tvivel kring utredningen av coronavirusets ursprung. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT

Kändisar och tidningar världen över har använts i falska annonser på Facebook. Nu stäms Facebook-ägarna Meta av Australiens motsvarighet till Konsumentverket. 

Publicerad

Under flera år har bedragare använt riktade annonser på Facebook för att lura till sig investeringar gällande exempelvis Bitcoin och andra kryptovalutor.

Svårt att stoppa fejkannonser

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här