Massuppsägningar på Twitter – experter oroas

2022-11-04 07:53  
Anställda lämnade Twitters kontor på torsdagen, utan att veta om de skulle återvända till sin arbetsplats igen. Foto: Noah Berger/AP/TT

Uppsägningarna på Twitter inleds redan på fredagen, sedan Elon Musk tagit över sociala medier-jätten.

– Det här är antagligen ett mycket större hot mot Twitters långsiktiga överlevnad än prat om att ta betalt för verifierade användare eller olika tjänster, säger sociala medier-professorn Alfred Hermida.

De 7 500 anställda på Twitter har förberett sig för massuppsägningar sedan det stått klart att entreprenören Elon Musk köpt företaget.

Enligt The New York Times och nyhetsbyrån AFP kommer uppsägningarna att inledas redan på fredagen, enligt ett mejl som gått ut på torsdagen. Enligt tidningen väntas halva arbetsstyrkan få lämna företaget.

Anställda har på torsdagen instruerats att gå hem och inte återvända till kontoret på fredagen, då de via mejl ska få individuella besked om sina öden.

"I ett försök att få Twitter på rätt kurs kommer vi att gå igenom den svåra processen att minska vår globala arbetsstyrka", står det i mejlet enligt tidningen, som bara är undertecknat med "Twitter".

"Måste visa resultat"

Alfred Hermida är professor i journalistik och sociala medier vid The University of British Columbia. Han säger att beskedet i sig inte är överraskande.

– När Elon Musk kom in fick man känslan av att han vill forma bolaget till sin egen avbild. Det faktum att ledarskapet direkt pekades mot dörren var en indikation på att han vill göra Twitter till sitt, säger han till TT.

– Han har spenderat 44 miljarder dollar på det här, och måste visa resultat. Ett sätt att omedelbart göra det är att kapa personalen och spara in deras lönekostnad.

Han ser kompetensförlusten som massuppsägningarna innebär som ett större kortsiktigt hot mot plattformen än pratet om att kräva pengar för verifiering av konton eller vilka som ska tillåtas på Twitter.

– Vad vi sett med sociala medier-plattformar är att folk förlitar sig på att de ska vara snabba och pålitliga. När de inte fungerar bra börjar folk överge dem för något annat.

Om Twitter börjar bli segt, att meddelanden och flöden inte laddar som de ska, kommer tålamodet snabbt att tryta.

Vem minns Friendster?

Hermida tar exemplet med Friendster, en gång i tiden hetast av sociala medier, men som till följd av sin notoriska opålitlighet slogs ut av Facebook, som helt enkelt fungerade.

– Jag tror att faran här är att kapar man för mycket så tappar man inte bara talangen, utan dem som ser till att Twitter fungerar bra, som ser till att allt är sömlöst så att man inte tänker på det.

David Karpf, lektor vid George Washington University i den amerikanska huvudstaden, är en kritiker till Musks uppköp. Han säger att entreprenören köpt Twitter till överpris under en pågående techkris, och att han därför behöver kapa kostnaderna.

– Det är beklagligt, och jag tror att det kommer att innebära en reell skada för företaget, men vi förstod att det skulle komma, säger han till TT och fortsätter:

– Att man väljer att göra det via mejl är djupt osmakligt, men också exakt vad vi börjat förvänta oss av honom. Och det är ytterligare bevis att han tror att han kan styra företaget bättre själv med några polare.

Han tror att Twitter snabbt kommer att falla samman, men att skutan hade kunnat vändas om Musk varit mer eftertänksam.

– Han hade kunnat ta det lugnt, väntat en månad, gått ut med ett glossig presentation att "vi ska förbättra prenumerationstjänsten, det ska höjas från fem till åtta dollar, och ha en ny verifikationsväg som ska bli central för att bekämpa fuskare.

Det hade i så fall verkat vettigt, enligt Karpf, och lyfter fram planerna på att ta betalt för verifierade konton med 8 dollar i månaden, vilket bland annat författaren Stephen King kritiserat.

– Men i stället så rullar Musk ut förslagen genom att skrika åt folk att "var inte snål utan ge mig åtta dollar för det som tidigare varit gratis", säger Karpf.

Brist på vision

Storföretag som General Motors och General Mills har bekräftat att man pausat sin annonsering på Twitter. Andra som Volkswagen och Pfizer rapporteras ha fattat samma beslut.

– Annonsörer vill ha säkerhet och kontinuitet, de vill veta att när de betalar för att nå en publik så kan de göra det på ett pålitligt sätt, säger professor Hermida, som anser att problemet med övertagandet är bristen på en "tydlig strategisk vision".

Twitter är något av en udda fågel bland sociala medier. Då Facebook, Instagram och Tiktok har en bred bas, är Twitter smalare men med inflytelserika användare som politiker, journalister, aktivister och kändisar.

Elon Musk har lyckats skapa värde av elbilar, raketer och digitala betalningslösningar. Hermida vill inte avskriva hans möjligheter att göra det även med sociala medier.

– Twitter har en förstärkningsfaktor, man kan snabbt nå en bredare publik, utanför det nätverk som man själv har koppling till. Om det är dess värde, går det att få ur något kommersiellt av det?

Mer om: Twitter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt