Katastrofal flygolycka i Milano

2001-10-08 15:57  
Flygkatastrofen i Milano orsakades sannolikt av kombinationen dimma, piloter på obekant flygplats och avstängd flygplatsradar, möjligen också språksvårigheter - klassiska omständigheter vid svåra flygkatastrofer.

Milanohaverierna visar på typiska brister, både tekniska och bedömningsmässiga, på dagens flygplatser. Svensken Håkan Lans unika transponder är en av de tekniker som utvecklats för att råda bot på dessa brister. Utredningen av haveriet får nu klarlägga orsakssammanhangen och visa på de aktuella bristerna, en utredning där även nordiska och tyska haveriutredare deltar.

Händelseförloppet vid katastrofen tycks vara följande: På flygplatsen Linate kör ett litet, tyskregisterat flygplan, en Cessna, vilse bland taxibanorna och kommer ut på start- och landningsbanan. De tyska piloterna och de italienska flygledarna informerar, enligt praxis, varandra på engelska.

Felkörningen sker samtidigt som ett trafikplan, SAS MD-87, startar en flygning mot Köpenhamn. Trafikplanets piloter upptäcker det lilla planet och försöker undvika kollisionen. Det stora planet träffar ändå det lilla, girar vid sidan av banan och kör in i en byggnad för bagagehantering. De 110 på SAS-planet, de fyra i Cessnan och fyra personer i flygplatsbyggnaden omkommer.

Enligt flygplatspersonalen rådde vid tillfället regntungt väder och tidvis tät, tidvis glesnande dimma, men flygledarna tillät ändå flygplan att starta. Detta trots att flygplatsens lokala radar, sedan tre dagar tillbaka, var avstängd för service. Radarn ska ange planens positioner med en precision på 20-30 meter, men ger ändå ett visst stöd när flygledarna kollar att piloterna följer flygplatsens trafikregler och de färdanvisningar de fått.

Det är vid omständigheter som dessa som den svenske uppfinnaren Håkan Lans transponder kan fylla en stor funktion. Med en sådan transponder i varje flygplan ser piloterna också, på metern när, både var deras eget flygplan är och var det finns andra plan i närheten.

Med dessa transpondrar kan flygledare följa planen på metern när och ingripa om några förirrar sig till fel platser. Med transpondrar på markfordonen kan flygledningen även hålla koll på flygplatsens servicefordon så att inte heller dessa tar sig ut på start- och landningsbanan när något flygplan fått tillstånd att starta eller landa.

Sven-Olof Carlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt