Huawei ökar stort i Kina – dominerar marknaden för mobiler

2019-07-30 15:30  
Bild från protester mot gripandet av Huaweis finanschef. Foto: Liau Chung-ren

Trots amerikansk svartlistning blomstrar affärerna för den kinesiska mobiltillverkaren Huawei.

Intäkterna ökar och bolaget stärker sitt grepp som ledare på den kinesiska marknaden, samtidigt som andra tillverkare som Apple backar.

”Produkten i sig är redan välkänd, och handelskriget har fått folk att känna att de behöver stötta Huawei”, säger Kitty Fok, analytiker på IDC.

Huawei ökade sin marknadsandel i Kina, världens största mobilmarknad, med tio procentenheter till 38 procent under andra kvartalet.

Läs mer: Analys: ”Stukat Huawei tror fortfarande på comeback”

Den kinesiska mobiljätten levererade 37,3 miljoner mobiltelefoner under perioden, en ökning med 31 procent jämfört med motsvarande period förra året, enligt analysföretaget Canalys.

Totalt sett sjönk leveranserna av mobiltelefoner i Kina för nionde kvartalet i rad, ner sex procent under april till juni till 97,6 miljoner enheter.

Läs mer: Huawei P30 Pro: Här är årets kameramobil

Enligt Huaweis delårsrapport ökade intäkterna under första halvåret med 23,2 procent. Under samma period i fjol låg tillväxten på 15 procent.

Samtidigt räknar bolaget med att tillväxttakten kan påverkas framöver och att effekten av svartlistningen kommer att slå hårt mot intäkterna. Huaweis vd Ren Zhengfei har tidigare sagt att man räknar med att USA:s Huaweiförbud kan kosta bolaget 30 miljarder dollar, motsvarande runt 286 miljarder kronor, i förlorade intäkter.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt