Digitalisering

Forskare: Mobiltiden hämmar inte barns sociala förmågor

Foto: Intel Free Press

Gör surfandet att barnen tappar förmågan att interagera? Forskare granskade två årskullar – före och efter paddan. Lärarnas utvärderingar visade ingen skillnad i social förmåga.

Publicerad

Många barn lägger en stor del av sin fritid på att surfa i mobilen eller paddan, och möjligheten att vara uppkopplad överallt har onekligen påverkat hur unga umgås. Men har då en minskad direktkommunikation med personer i samma rum gjort barn sämre på att interagera socialt? Nu har Ohio State University släppt en studie som granskar den frågan, och deras slutsats torde lugna oroliga föräldrar.

Forskarna har tittat på utvärderingar gjorda av föräldrar och lärare för The Early Childhood Longitudinal Study. Undersökningen utförs av the National Center for Educational Statistics, och ECLS följer barnen från att de skrivs in i förskolan till femte klass.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här