Felet företagen gör när de pratar om digitalisering

2018-02-01 20:00  

Iva: Bara ett av fyra svenska företag har förstått vad begreppet digitalisering innebär i dag.

Svenska små och medelstora företag (SME) säger sig ligga långt framme i sin digitaliseringsresa. Samtidigt, visar en ny rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (Iva), är det för tidigt att slå sig för bröstet. En undersökning Iva genomfört visar att SME-företagen med digitalisering i hög grad menar automation och effektivisering av interna processer. ”Med andra ord det som svensk industri så framgångsrikt arbetat med under de senaste 30–40 åren. Endast 24 procent uppger att deras fokus ligger på det som vanligen förknippas med digitaliseringen i dag: användningen av stora datamängder för att skapa nya affärsmodeller”, noterar Iva.

- Det här är en utmaning för ledningar och styrelser att förstå och prioritera, säger Jan Westberg, kommunikationsansvarig för Smart industri -projektet.

Rapporten utgör inget representativt urval, men kan ses som en barometer. Den bygger på svar från de 360 personer som, runt om i landet, deltagit på Ivas Smart Industri-konferenser under 2017. Personerna kommer från SME, storbolag och myndigheter.

Ivas Smart Industri-satsning är både en mötesplats och en tävling. Deltagarna får själva nominera bidrag de ansett bäst tagit tillvara på digitaliseringens möjligheter. En jury – i år bestående av bland andra Ericssons forskningschef Sara Mazur och professor Danica Kragić Jensfelt – utser därpå en vinnare.

Under en prisceremoni i centrala Stockholm på torsdagkvällen korades Lundqvist Trävaru till årets vinnare. Det är ett familjeföretag som numera leds av Jens Lundqvist och Samuel Holmström. Två unga killar som vuxit upp med dataspel – och som förvandlat det strikt traditionella bolaget utifrån de erfarenheterna.

- De här grabbarna har skapat en startupkultur av en så traditionell affär som bygg och trä. De har sett förändringsmöjligheten och vågat genomföra den, säger Jan Westberg.

Läs mer: Trenden 2018: Ai blir en del av vår vardag

Bolaget från Piteå, som funnits i över 80 år, sålde tidigare trävaror. Nu säljer de färdiga hus direkt på egna hemsidan. Lundqvist anlitade en student från Luleå Tekniska Universitet att bygga ett 3d-program kunden kan använda utan förkunskaper. Kunden får skapa en modell av huset den vill bygga, skriva ut bygglovsritningar och få ett exakt pris – en process som förut tog lång tid.

Lundqvist Trävaru tillhör med andra ord den fjärdedel som verkligen begripit vad begreppet digitalisering står för i dag. De har också anlitat expertis utanför bolaget för att realisera sitt språng i värdekedjan.

Den typen av samverkan, i det här fallet med universitetsvärlden, är en av aspekterna som lyfts i Ivas rapport: ”Kompetensfrågan är helt central för de små och medelstora företagens digitalisering. Drygt åtta av tio av de svarande säger att företagen inte har tillräcklig eller någon kompetens alls. Endast två av tio menar att de har tillräcklig sådan.”

Frågan är betydelsefull även för storbolagen. För även om bjässar som ABB, Ericsson och Volvo kommit längre i sin digitaliseringsresa än många mindre tillverkningsföretag söker de ny inspiration och nya idéer bland startups.

- De mindre företagen ses inte bara som underleverantörer längre, utan man bedriver också innovationsverksamhet tillsammans. Det är något det talats om länge. Men idag är det inte längre bara en vision, utan börjar bli en integrerad del, säger Jan Westberg.

Smart industri-projektet fortsätter under 2018. Nästa konferens sker i Örebro den 12 mars.

Fler vinnare i Smart industri-tävlingen

Fem företag hade av Iva-juryn nominerats till finalister i Smart industri-tävlingen. Här är de tre som mottog priser när finalen avgjordes på torsdagkvällen.

Vinnare: Lundqvist Trävaru (läs mer om dem här ovan).

Hedersomnämnande: Fanhultstvätten. Ingvar Kamprad har lämnat oss, men den entreprenörsanda han fostrade lever vidare. Fanhultstvätten i Älmhult har digitaliserat sitt system, sätter streckkoder på varje plagg och låter kunderna hålla koll på plaggens status via en app.

Hedersomnämnande: Atacac. En skräddare och en programmerare har bestämt sig för att göra upp med modebranschen. Kläderna de säljer på webben finns inte som fysiska plagg när kunden lägger dem i varukorgen. De existerar bara som virtuella representationer – och sys först när kunden lägger en order. Göteborgsbolaget tror att vi snart kommer att kunna scanna in våra kroppar, kliva in i virtuella butiker och beställa kläder som är anpassade för den enskilde individen.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt