Europeisk VW-stämning växer

2017-06-15 08:24  
Foto: IBL / Mark Newcombe/REX

Upp emot en kvarts miljon holländska och brittiska ägare till dieselbilar från VW-koncernen har gått samman i en grupptalan för att få kompensation för utsläppsfusket.

Målet är att bilägare från alla europeiska länder ska delta i stämningen, men svenska Motormännen råder sina medlemmar att i första hand gå vägen via Konsumentombudsmannen.

Det är den holländska organisationen Stichting Volkswagen Car Claim med 180 000 anslutna bilägare som gått samman med den brittiska juristfirman Harcus Sinclair som företräder drygt 40 000 ägare till dieselbilar från VW-koncernen. Båda uppmanar drabbade ägare i samtliga europeiska länder att ansluta sig och målet är att få en grupptalan prövad i domstol under 2019.

– Vi är överlyckliga över att gå samman med Harcus Sinclair som gjort ett utmärkt jobb med att skapa möjligheter för bilägare att kräva ersättning från VW i domstol, säger Guido van Woerkom från Stichting Volkswagen Car Claim till Autonews.

Vad som retat upp både bilägare och politiker i Europa är att VW-koncernen varit väldigt tillmötesgående mot myndigheterna i USA och så här långt har accepterat att betala runt 25 miljarder dollar eller cirka 220 miljarder kronor i skadestånd och kompensation till de amerikanska bilägarna. I Europa har bilägarna endast erbjudits tid på verkstad för att i första hand få mjukvaran i bilarna uppdaterad. Den justeringen har dessutom gjort att många bilägare upplever att bilarna tappat kraft, vilket bland andra tidningen Teknikens värld rapporterat om efter egna tester.

Volkswagen har gått med på en uppgörelse om att erbjuda en extra tvåårsgaranti till drabbade bilägare i Europa, men ingen ekonomisk kompensation, sade en talesperson för EU-kommissionen på onsdagen, rapporterar Reuters.

Juridiskt är det komplicerat att driva en grupptalan över de europeiska landsgränserna eftersom lagstiftningarna varierar. Motormännens vd Fredrik Daveby anser därför att de svenska bilägarna ska gå vägen via Konsumentombudsmannen.

– Konsumentombudsmannen har hittills sagt att det saknas tillräckligt underlag för att motivera en grupptalan mot Volkswagen i Sverige. Vi får hela tiden in vittnesmål från medlemmar som upplever att de fått försämrad prestanda och vi försöker dra vårt strå till stacken genom att samla in fakta.

– Vi anser att man som svensk ska använda svenska myndigheter för det här ändamålet, säger Fredrik Davenby.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Mer om: Volkswagen Diesel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt