Deras kod går inte vilse vid felstavning

2017-04-28 06:00  
Zoltan Lentenius Foto: Erik Ardelius

Zoltan Lentenius fick inte tag i rätt rödvin på Systembolaget. Det var starten till en söktjänst som är betydligt snabbare än bolagets egen.

Skriver man in ”chattenöff” i Systembolagets sökfält får man inga träffar. Det beror inte på att bolaget saknar Châteauneuf-du-Pape i sitt sortiment, utan på att sökmotorn inte förstår den grova felstavningen.

Det här problemet har inte Zoltan Lentenius, vd och en av grundarna till svenska sökmotorföretaget Softbool. Inte längre åtminstone.

För en tid sedan stod han i en av Systembolagets butiker i Bromma och försökte hitta ett särskilt sorts rött, men hade glömt det exakta namnet. Biträdet kunde inte hjälpa Lentenius. ”Tyvärr hittade vi inte vad du sökte”, meddelade hemsidan.

– Då gick jag hem och snackade med kollegerna. Vi laddade ner deras sortiment och gjorde en demo.

Det finns numera på Softbools hemsida. ”Chattenöff” ger 81 träffar. Resultaten kommer innan man ens hunnit skriva ”nöff”. Systembolaget har än så länge inte nappat.

Läs mer:

Läs mer: Så påverkar nätalgoritmerna våra liv

Softbool växte fram i röken och ruinerna av it-kraschen. Zoltan Lentenius har jobbat med söktjänster sedan före internet. I 16 år har Softbool polerat och putsat på den kod som ligger bakom deras snabba och pricksäkra sökmotor. Bland kunderna finns bland andra Bisnode, Eniro, Hitta.se, Allabolag.se och UC: det är med katalog- och kreditupplysningssökningar som Softbool gjort sig ett namn.

Planen nu är att mer målmedvetet vända sig till myndigheter, kommuner och e-handlare.

– Vårt system är branschoberoende. Vi arbetar med text och numeriska data. Inte bilder. Så även om vi har kreditupplysning och katalogbolag så är det inte nischat eller speciellt anpassat för det.

Jobbar man med någon form av relationsdatabas kan Softbools programvara indexera även stora mängder data på en lunchrast. Faktum är att det var precis vad som hände när Zoltan Lentenius sålde in konceptet till den norska nummerupplysningen, 118.no.

Han hade, lite på nåder, fått en timme av deras tid. Väl på plats installerade han Softbools programvara (”det tog 15 sekunder”) och började indexera deras person- och företagsdata.

– Jag föreslog att vi skulle käka lunch och se hur långt indexeringen hunnit när vi kom tillbaka. Men det tog bara 20 minuter.

När de hunnit tillbaka förstod de inte hur det gått till. Kort senare hörde vd:n av sig och ville ha produkten.

När indexeringen är klar opererar Softbools algoritmer i det fördolda, med filter som värderar användarens sökformuleringar för att ge en så exakt träffbild som möjligt. Det här är inbakat i en enkel applikation som kan adderas till i princip vilken hemsida som helst.

– Man använder färdiga filter som säger hur man ska göra med alla accenter, diftonger och diakriter och sedan hur man ska hantera det. Allt detta finns inbyggt i vårt system.

Zoltan Lentenius tycker att det är besynnerligt att inte fler e-handlare har bättre sökfunktioner i dag, med tanke på risken för att en konsument köper på en konkurrerande sajt om hen inte hittar vad den söker.

– Vi skulle kunna hjälpa exempelvis Adlibris att slå sina konkurrenter på fingrarna totalt. ”Här hittar du allt, oavsett vad du skriver. Det gör du inte hos konkurrenterna.”

Tre andra sätt att söka med Softbool

Kartsökningar. Markera ett område på en karta och sök bara efter träffar i den zonen.

Rapportmallar. En kombination av sök och insikt: användaren kan få enkla grafer över exempelvis vilka de närmaste konkurrenterna är.

Matchning. Softbool har ett eget verktyg, Unimatch, för matchningsprofiler och registertvätt av data.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt