Cykelns ansiktsigenkänning låser elmotorn för obehöriga

2019-11-02 07:00  

Den spanska elcykeln kan bara användas av de som har godkänts av ägaren. Ansiktsigenkänningen använder kameran i Android-pekskärmen – och datorn låser drivlinan för tjuven.

En elcykel kan vara hushållets dyraste inköp, så varför inte ge den samma säkerhet som hemmets övriga prylar? Bakom X One står spanska uppstartsföretaget Rayvolt. En dator finns inbyggd i den kolfibertäckta aluminiumramen, och ekipaget har en Android-pekskärm som är större än de skärmar man vanligtvis ser på elcyklar.

Det ovanliga är att pekskärmen har en inbyggd kamera och mjukvara för ansiktsigenkänning. Om systemet inte identifierar individen som en person godkänd för att använda cykeln så låser datorn drivlinan – motorn kommer inte att starta.

Läs mer: Beslut: Polisen får använda ansiktsigenkänning

Med det tänkta försäljningspriset på omkring 40 000 kronor får man med en del annan exklusiv teknik, bland annat bromskraftåtervinning. För att sänka farten något kan cyklisten också välja att trampa bakåt, och även detta skickar tillbaka kraft till batteriet.

Fram- och bakljuset aktiveras av ljuskänsliga sensorer. Handtagen har inbyggda blinkers som kan kontrolleras med huvudrörelser. De, och vissa andra funktioner, kan också skötas med röststyrning.

Cykeln finns i tre versioner. De löstagbara batterierna från Samsung eller Panasonic ger en pedalassisterad räckvidd på 50 eller 75 kilometer. Navmotorerna på 250- samt 750 watt levererar en topphastighet på 25 km/h respektive 45 km/h. Och cykelns vikt anges vara 22 kilo. Det rapporterar New Atlas.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt