Concorde lyfter med tåligare däck

2001-04-19 08:00  
Franska haverikommissionen avfärdar teorierna om att en saknad metallbricka i vänster hjulställ varit orsak till den däcksexplosion som inledde haveriet med ett Concordeplan i Paris i juli i fjol. Personal från Air France har lanserat teorin att ett trögt rullande hjul skulle ha orsakat däckexplosionen. Men haveriutredarna har inte funnit något som stöder teorin: varken högre bromstemperatur eller att planet börjat spåra i sidled.

Samtidigt fortsätter Air France och tillverkaren EADS proven i Istres i södra Frankrike för att utvärdera de ändringar som gjorts efter kraschen. Den nya omgången prov ska verifiera att de hittills gjorda ombyggnaderna och ytterligare justeringar av tankskydden i aramidfiberplast ger det önskade resultatet. De franska provingenjörerna ska också testa ett nytt tåligare radialdäck från den franska tillverkaren Michelin.

Enligt både flygbolag och myndigheter är provet en förberedelse för att senare kunna byta däck på alla Concordeplan. Bytet anses däremot inte nödvändigt för att planen ska få flyga igen, men kan öka säkerheten och minska underhållskostnaderna på sikt.

Franska luftfartsverket DGAC har gett Air France och EADS en månad på sig för de nya proven. När dessa är klara i mitten av maj ska de utvärderas av tillverkare och luftfartsmyndigheter i Frankrike och Storbritannien. Eventuellt beslut om tillstånd att fortsätta flyga väntas inte förrän tidigast i juli.

Sven-Olof Carlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt