Apple och Googles teknik säkrare än biltillverkarnas

2018-06-28 11:25  

Modern digital teknik i bilar är underbar. Och distraherande. I en ny studie framgår det att mjukvarujättarna är markant bättre än biltillverkarna på att bygga säkra infotainmentsystem.

Sedan 2014 har Apple varit i bilbranschen med sitt Carplay och Google ligger inte långt efter med Android Auto. Men trots att de båda teknikföretagen inte ens har fyra år i ryggen inom industrin – är de ledande inom området infotainment.

I en studie som AAA, American Automobile Association, genomfört framgår det att Carplay och Android Auto är mindre distraherade än biltillverkarnas egna system.

I undersökningen framkom det att de flesta infotainmentsystem skapar osäkra trafiksituationer eftersom förare lägger allt för lång tid på att fippla med att exempelvis programmera navigering eller sända text.

Läs mer: Autonoma bilen kör mot rött– under teknikuppvisning

 

Men här var de båda systemen från Apple och Google i genomsnitt 24 procent (fem sekunder) snabbare än de inbyggda systemen när det gällde att få till ett telefonsamtal och hela 31 procent (15 sekunder) snabbare när det kom till att ställa in navigationen.

Med tanke på hur distraktion påverkar trafiksäkerheten visar siffrorna att biltillverkarna har mycket jobb framför sig.

– Google och Apple visar att det är möjligt att reducera den föraruppmärksamhet som krävs. Förbättringar är nödvändigt innan något av systemen kan anses säkert att använda under färd, men studien visar att smartphonebaserad mjukvara har potentialen att ge en mer familjär och mindre krävande upplevelse för förare, säger David Yang, chef för AAA:s trafiksäkerhetsavdelning.

Bygger bättre infotainmentsystem än biltillverkarna

Studien genomfördes tillsammans med University of Utah och innehöll bilar av årsmodell 2017/2018. De olika systemen graderades utifrån hur mycket tid det tog förare att utföra en viss syssla, hur mycket de behövde titta på systemet och vilken kognitiv möda som krävdes.

Skalan delades in i stegen: låg, måttlig, hög och väldigt hög. Låg kan beskrivas som att lyssna på en ljudbok och väldigt hög jämförs med att försöka föra anteckningar samtidigt som man kör.

Läs mer: Rapport: Självkörande bilar riskerar att ge nya typer av olyckor

Resultatet var att Carplay och Android Auto på det övergripande planet endast är måttligt krävande för förare – medan de inbyggda systemen har väldigt hög uppmärksamhetsbelastning.

– Biltillverkare är experter på att bygga säkra bilar, men Google och Apple är bättre på att bygga säkra fordonsinfotainment-system. Genom att ta hävstång av varandras styrkor måste de två branscherna arbeta tillsammans för att markant förbättra design, funktionalitet och säkerhet i tekniken, säger Marshall Doney, vd för AAA.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL