1 miljon hissar ska kopplas upp till nätet

2016-05-17 06:00  
”I den digitaliserade världen går det inte att vinna på egen hand”, säger Tomio Pikhala, teknikchef för Kone, en av världens största hisstillverkare. Foto: Helen Ahlbom

Hisstillverkaren Kone räknar med att koppla upp en miljon hissar till nätet inom några år. Hur kommer vi som åker hissen märka det? Kones egna förslag är rätt bleka. Men bolaget har också frågat Spotify.

Alla företag med självaktning kopplar upp sina prylar till nätet. Så även den finska hissjätten Kone. Några hundra tusen hissar och rulltrappor har redan kontakt med nätet. Nu ska ytterligare en miljon kopplas upp inom ”de närmaste åren”.

Ambitionen är att utveckla nya tjänster för att förbättra drift och underhåll av hissarna, samt att göra det ”mer njutbart” att åka hiss.

Tomio Pikhala, högsta teknikchef för Kone, exemplifierar med insamlade data från sensorer som registrerar antal gånger hissen startar, samt temperaturen och belastningen som hissen utsätts för. Tillsammans med historiska data om tidigare underhåll, hoppas Kone kunna förutse driftstörningar.

Kone är inte först i sin bransch. Thyssenkrupp Elevator lanserade sin IoT-satsning med Microsoft redan förra året. IoT står för Internet of things, uppkopplade prylar på nätet.

Den största utmaningen anser Tomio Pikhala vara själva uppkopplingen av hissarna. Han skulle vilja att det gick fortare.

En annan svår uppgift, menar han, är att förklara möjligheterna med de nya tjänsterna för Kones kunder, både för dem som driver fastigheterna och för dem som åker hiss.

Det kommer inte att bli helt enkelt. Flera av de nya tjänster för hissåkaren som Tomio Pikhala ger som exempel, känns konstruerade. Som att kunna beställa fram hissen från sin mobil. Eller att kunna försäkra sig om att en vip-gäst inte behöver trängas med andra under sin hissfärd.

Något mer spännande känns medietjänster som visa väder och trafikläget på en skärm på hissväggen.

Tomio Pikhala inser att Kone behöver hjälp med idéflödet för vad som skulle kunna göra hissfärden ”mer njutbar”.

– Men tack vare användningen av en öppen IoT-plattform kan vi bjuda in andra att hjälpa oss.

Nyligen gjorde Kone gjorde just det. Ett tiotal startup-bolag bjöds in till ett hackathon och Kone försåg dem med konkreta problem, IBM:s IoT-verktyg och ett antal sensorer. Spotify var ett av de inbjudna företagen. Kanske hoppades Kone på en lösning där den förtalade hissmusiken ersattes av hissåkarens egen favorit från senaste spellistan?

Tomio Pikhala är tyst som muren.

Finska Streamr vann Kones senaste hackathon med sin lösning för ”telepatiska hissar och enastående slutanvändarupplevelser”. Vad detta innebär mer konkret avslöjas dock inte.

  

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Förflyttar 1 miljard användare varje dag

Bolag: Kone.

Grundat: 1910.

Gör: Tillverkar, monterar, underhåller hissar, rulltrappor och automatiska dörrar.

Omsätter: 80 miljarder kronor (8,5 mdr euro).

FoU som andel  av omsättningen: 1,4 procent.

Antal anställda: 50 000.

Mer om: Hissar Kone

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt