Opinion

”Ta timeout och gör om planen för Göteborg”

LÄSARBREV. Gör om och gör rätt från början. Stadsplanen för Göteborg måste lösa problem på längre sikt, inte bara dagens trängsel. Tillsätt en framtidsgrupp som kan tänka nytt, tycker Gunnar Lagerström.

Flytta ut E6 från Göteborgs centrum och hamnbanan från Norra Älvstranden. Gör en plan som med pendeltåg binder samman Göteborgs centrala delar till en enhet. Om man dessutom löser problemen med översvämning genom invallning av delar av Göta Älv och möjligheter öppnas att flytta Vänertrafiken till Nordre Älv kan centrum integreras över Göta Älv med låga gång- och cykelbroar.

Inför folkomröstningen i höst 2014 om trängselskatten som delvis ska finansiera struktursatsningen finns det all anledning att se över den framtida infrastrukturen och ta fram en långsiktig totalplan där även tidigare föreslagna dellösningar prövas på nytt.

Sedan ett par år tillbaka har jag följt Göteborgs Stads planer på att utveckla infrastrukturen för gods-, kollektiv- och persontransporter inom Göteborgsområdet. Målsättningen är att kollektivtrafiken ska få fler knutpunkter genom utökade pendeltågslinjer samordnad med spårvägs- och busstrafiken. Personbilarna ska bli färre och framkomligheten för godstrafiken öka. Dessutom ska satsningen ge förbättrad miljö med mindre buller och renare luft.

Göteborgs stad och Trafikverket har redan fattat en rad beslut. Men man kan konstatera att satsningen huvudsakligen åtgärdar överbelastningsproblemen genom dellösningar, varav flera i de befintliga trafiklederna. Man har inte förlängt blicken tillräckligt in i framtiden och försvårar därmed möjligheterna till en långsiktig lösning.

Västlänken planeras för pendeltåg men inte för fjärr- och framtida höghastighetståg. Den dras också fram över och under Göta-tunneln inom vallgraven i känsligt område med skredvillig lera.

Någon pendeltågstrafik för Norra Älvstranden och övriga Hisingen är inte planerad, trots expansiva planer på förtätning med skyskrapa och många resenärer till Volvo och andra industrier.

Marieholmstunneln ska avlasta E6:an genom Tingstadstunneln men löser inte eventuella framtida kapacitetsproblem för E6/E20 söderut genom Göteborg.

Utökad godstransportled med dubbelspår till Nordens största hamn genom Norra Älvstranden kommer att öka miljöbelastningen på de nyetablerade bostadsområdena.

Så här ser mitt förslag till långsiktig plan ut:

  • Västlänken dras utanför Vallgraven och byggs för såväl genomgående pendel- fjärr- och höghastighetståg.
  • Ny genomfartsled för E6/E20 och fjärrtrafik öster om Göteborg över exempelvis dubblerad Angeredsbro till Kållered där leden når E6/E20 söderut.
  • Nuvarande E6/E20 genom staden med Tingstadstunneln kan då användas som distributionsled för lokal- och regionaltrafik och Marieholmstunneln behöver troligen inte byggas.
  • Dubbelspårig godstransportled till hamnen skulle kunna gå via Bohusbanan och nybyggd del till Volvo Torslandaverken som redan har järnväg till hamnen.
  • Nuvarande hamnbana kan då utnyttjas för pendeltågstrafik till bl.a. Norra Älvstranden.
  • Havsvattenhöjningen innebär troligtvis att invallning av Göta Älv mellan Älvsborgsbron och Jordfallsbron kan bli nödvändig för att förhindra översvämning i centrala delar av Göteborg. Nordre Älv skulle då kunna bli bli sjötransportled för Vänern. Detta innebär nya möjligheter att binda samman centrala staden söder om älven med Norra Älvstranden på ett attraktivt sätt med exempelvis lågbroar för gång- och cykeltrafikanter.

Ta ”time out” i pågående projektarbete och tillsätt snabbt en oberoende framtidsgrupp som kan utarbeta en långsiktig totalplan som löser problemen.

Gunnar Lagerström, civilingenjör, konsult och pensionär i Sollebrunn.

Tidigare anställd bl.a. dåvarande ASEA samt Volvo Lastvagnar.