Opinion

”Sverige behöver en grundlig och opartisk utredning av magnettåg”

DEBATT. Trafikverket håller sig inte till fakta och exkluderar magnettåg som ett utredningsalternativ för satsningen på snabba tåg. Men nu finns en ny opartisk studie som inkluderar magnettågsalternativ, skriver Rune Wigblad.

Politikerna anser att när det gäller snabba tåg har Trafikverket ansvar för teknikfrågorna. Trafikverkets strategiska talesperson Christer Löfving påstår dock felaktigt i tidningen ”Miljö & Utveckling” att de har utrett magnettåg. Men det var bara ett internt PM år 2014 som Löfving genomförde och inte en grundlig utredning.

Teknikutvecklingen har förbättrat området magnettåg. Förutom höghastighetsmagnettåg, 500 km/h, klarar de tåg som i Sverige kallas storregionala tåg inte konkurrensen från Kinas nya ”urban maglev tåg” (pendeltåg upp till 20 mil) med designhastigheten 200 km/h. Kina har nyligen utvecklat ett sådant EMS-magnettåg. Tack vare mycket god accelerationsförmåga har dessa tåg bättre prestanda än Ostlänkens höghastighetståg för 250 km/h. Regionerna Linköping, Norrköping och Nyköping samt Göteborg, Landvetter och Borås skulle vinna på att få magnettåg när det byggs nya stambanor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här